beregning af bjælke

Hej, og godt nytår.

Jeg kunne godt bruge noget hjælp, hvis der er nogle som kan det   
Jeg skal til at renovere et hus, hvor jeg skal have lavet noget forstærkning på loftet for at jeg kan fjerne nogle vægge i stueplan. Huset er et murstenshus fra 1875 med uudnyttet 1 sal, oprindeligt med stråtag, nu med eternittag.
Huset er 11 meter langt og 6,5 meter bredt. spærafstand er 110 cm 
Planen er at der i stueplan skal være et stort rum, med undtagelse af en enkelt væg der går midt ind i bygningen. Hvor stor en heb/ipe bjælke skal jeg bruge? 
Jeg forestiller mig 1 bjælke som så bliver understøttet halvvejs på de 11 meter.
Men hvor stor en bjælke skal der til for at kunne tage et spænd på 5,5 meter? Den kommer selvfølgelig til at ligge af på begge ydervægge.
Der skal så yderlige fastgøres de synlige bjælker i stueplan med heb/ipe bjælken. Jeg tænker at bore igennem de synlige bjælker også samle det hele med gevindstænger.
De synlige bjælker der er 6,5 meter er ca 12x12 cm.
Spørg endelig hvis der skal flere detaljer eller oplysninger til.
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Sonni
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stoler du så meget på en tilfældig bruger af et online forum at du tør risikere dit hus styrter sammen? Det ville jeg i hvert fald ikke. Du har som absolut minimum brug for en plantegning, en tegning af dine spær samt en angivning af hvad du vil fjerne.
Husk at overveje hvordan du får 2 6m jerndragere ind på loftet.

Enten finder man en ståldrager man selv mener er RIGELIG stor, ellers betaler man en ingeniør til at lave beregningerne for at få forsikringen.
En HEB260 vil feks være rigelig stor.

Selvbygger med stort S. 
hej Sonni
er ark. samt gammel tømmermester, har du en plantegning over ekst. bygning samt over dit ønskede resultat ??

Bh.....dan-49    42315739

Jeg vil helt klart også anbefale at bruge pengene på en ingeniør. Jeg fik lavet et hul i ydermur til glasparti/skydedør (3 meter) og fik tilbud fra et par ingeniører. Prisen svingede mellem 5.000 kr. til 15.000 kr.

Ingeniørens forsikring dækker kun X gange honoraret, så det rækker ikke så langt, hvis det går helt galt og taget sætter sig. Men det stiller dig langt bedre i forhold til egen forsikring (eller håndværkere), at kunne pege på ingeniøren.

En del af ingeniørens arbejde er i øvrigt også, at specificere hvordan der skal laves understøtning, mens arbejdet bliver udført.

Mvh. AllanE
Skal også bruge en ingeniør/statiker, til lign opgave. Ved i hvordan vælger man den rigtige til opgaven? Er der noget man skal være obs på? Tak
Jeg har brugt https://art-tek.dk/ til nogle beregninger af understøtning af bjælkelag, som jeg har lavet og synes at jeg fik et meget fint materiale, der var nemt at forstå og til en fornuftig pris.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis