Vand op gennem kældergulv

Hej,

Vi har desværre et kælderrum med vand. Jeg gætter på at det er højt grundvand der trænger ind, da der er ikke er et afløb det kan stige op fra i det rum.

Som I kan se, er der ikke støbt gulv. Der har tidligere været et trægulv, som er blevet fjernet. Der er en lille smule vand i rummet ved siden af, ellers er resten af kælderen tør. På billederne er der lige fjernet et par spande vand.

Vi kan se at vandet står højt i kloak/afløb udenfor kælderdøren.

Er der noget vi kan gøre nu? Og hvad anbefaler I at gøre på sigt?

På forhånd tak.

Vh Per
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Omfangsdræn er den eneste vej frem.
Det er dyrt og besværligt med det er også det eneste der kan holde vandet væk på sigt.
Grundvandet står højt, efter et rekord år med nedbør, men hvis fremtiden ser ud som der siges. så vil komme flere af den slags år, for slet ikke at tale om heftige regnskyl hvor kloarkerne slet ikke kan følge med.

Jeg fik for flere år siden lavet dræn og pumpebrønd i vores hus. Det har jeg bestemt ikke fortrudt, da grundvandet står højt på vores grund, og det er lerjord som ikke kan dræne ordenligt.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Okay, tænkte det godt. Kan det være et "defekt" dræn nu? Eller er det bare ikke etableret på et gammelt hus?

Og er der en chance for, at vores husforsikring vil dække det?
Du kan starte med at undersøge tagrender, nedløb og brønde til disse. Der samler sig meget skidt de brønde i årets løb, ikke mindst hvis der er mange træer i nærheden. Det er meget vigtigt at lede så meget vand som muligt væk fra huset.
Så prøv at se hvordan grunden og de nærliggende grunde falder i forhold til dit hus/grund.
Her hvor vi bor, ligger vi ca midt på en bakke (ikke ret stejl), hvilket betyder at når regner så løber der vand fra 5-6 grunde forbi vores hus, men noget af det vil jo trænge ind til os (foruden det der falder på vores grund). Og en ting er hvad der løber ude på vejen, noget andet er jo hvordan det løber nede under jorden   
Jeg tvivler stærkt på at forsikringen vil dække noget, da det som sådan ikke er pludselig opstået skade. Men det kan jo ikke skade at prøve at høre hvad de siger.

Jeg har undersøgt nedløbsrør og brønd, ser umiddelbart fint ud. Vores hus ligger på midten af en bakke, hvilket jo burde være ok. Kontakter forsikring i morgen.

Vil det gøre en forskel, hvis vi får støbt et gulv op til de gamle træpaneler? Vandet skal vel have en revne/spække for at trænge igennem.
Ja, vand er lud dovent... Det finder altid den korteste /hurtigste vej   
Jeg tror at et støbt gulv er som at tisse i bukserne, for måske løser du et problem, men kan så skabe et andet.
Hvad vil der ske hvis vandet stiger op i væggene i stedet for at komme ind på gulvet ?

Har du separeret kloak ?  

Annonce
På BBR står der: Afløbsforhold: Afløb til spildevandsforsyningens renseanlæg. Det må være et nej? :-)
Indvendigt dræn (måske med en pumpebrønd) kunne måske også være en mulighed?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis