Bærende vægge og flytte fjernvarme anlæg

Hej allesammen, 

Vi kigger pt. på et rækkehus som vi gerne vil købe, men er lidt i tvivl om to ting: bærende vægge i stuen, og fjernevarme anlæg. Plantegning af både stuen og første salen er vedhæftet, sammen med nogle tekniske tegninger fundet på kommunen hjemmeside. 

Om væggene, vi vil gerne fjerne vægge mellem stue og bryggers/bad, og mellem bryggers og bad, så det bliver et stort køkken alrum. Vægge mellem køkken og bryggers/bad vil vi gerne flytte en meter mod terrassen. Men vi er i tvivl om hvilke vægge i stuen er bærende og derfor hvis det er muligt at gøre hvad vi tænker på. 

Andet spørgsmål er hvis det er muligt at flytter fjernvarme anlæg (i den røde circle) hvor køkken er nu, og hvor meget det ville koste cirka. 

Tak for hjælpen og god nytår. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart er det kun ydervæggene + væggen mellem entre og køkken+bad der er bærende.

Hvis hele installationen af fjernvarme sidder der hvor du har markeret incl. indføringen udefra vejen er der meget arbejde i at flytte det. Spørg en lokal VVS`er efter et prisestimat, men forvent ikke det kan gøres for 50.000kr.
Hvis gulvene skal bankes op alligevel skal den omkostning naturligvis ikke regnes med.

Selvbygger med stort S. 
Der er ingen tvivl om at væggen imellem stue  og bryggers / bad er bærende. Den bærer ikke alene væggen på 1. sal men også de beton elementer som udgør etage adskillelse. 
Så her skal du være på ret sikker grund med ingeniør beregninger inden du gør noget. 
I beskrivelsen står at de bærende vægge udgøres af 25 cm rumhøje beton elementer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-12-2023 22:52:06

Der er ingen tvivl om at væggen imellem stue  og bryggers / bad er bærende. Den bærer ikke alene væggen på 1. sal men også de beton elementer som udgør etage adskillelse. 
Så her skal du være på ret sikker grund med ingeniør beregninger inden du gør noget. 
I beskrivelsen står at de bærende vægge udgøres af 25 cm rumhøje beton elementer. 

Tegningen viser 120cm brede huldæk-elementer i hele husets bredde. Hvis de ikke var selvbærende hvordan holder loftet over stuen sig så oppe for i den ende bærer det da i hele husets bredde uden indre vægge til at hjælpe? Evt indlæg af jernbjælke fremgår ikke af tegningen.

Men man får et langt stykke i den ene side uden nogen stabiliserende vægge op imod facaden så afhængig af vinduer og døre ville jeg være mere  bekymret for stabilitet og forankring så uagtet hvad skal der en ingeniør ind over.

/BOFH 

Edit: ved trappehullet ser det ud til at der er indtegnet noget forstærkning langs trappens ene side.

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

I øvrigt velkommen på lds. 
Ja der er noget jeg i første omgang misforstår. Jeg havde lige den opfattelse at spærene står på husets smalle led. Når man kigger på opstalt ( snittegning) Så ses det at står i modsatte retning. Men hvis det er rækkehuse så giver det mening da spær så sikkert går igennem til andre huse. 

Så det kan være at den anførte væg ikke er bærende. Skillerum på 1. sal vises som let skillerum. 
Men igen jeg ville foretrække byggesagkyndig / ingeniør på stedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også