Hjælp til listehegn

Kære LDS,

Jeg står og skal i gang med at erstatte et fag i mit raftehegn med et listehegn. Det ene fag er det der vender ud mod gaden. Så det er på den måde enkeltstående. Men skal være i ortogonal forlængelse af en af de eksisterende H stolper.

Det skal være listehegn da hustruen synes det er pænere og lidt lettere i udtrykket.

Mine spørgsmål er mange:

- hvilken type træ skal jeg bruge hvis det skal stå naturligt og patinere (termowood)?
- hvilke stolper bruger man
- Hvilke mellemstivere? Selve hegnet skal være lodret.
- der er 220 cm fra stolpe til stolpe. Kan jeg arvejde over den afstand? Det står over fliser så vil helst undgå at sætte flere stolper.
- jeg skal i princippet gøre det samme på den anden side af huset. Her skal også laves en låge. Råd til at lave en låge?

Pft og godt nytår
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: brug 4" stolper - holder meget længere end 3" - evt. giv dem et par lag tjære i den del under jorden og sørg for lidt kapilær under stolpen. 
2: løsholte bør være min. 45x75 mm. for at udgå at hegnet vil hænge med tiden - evt. brug diagonal stiver.
3: låge i samme dim. - husk diagonal stiv fra nedre hængsel og op. 
Yderligere info - der er mange fif på nettet/youtube vedr. design mv. 
4: varmebehandlet eller tryk, uden efter behandling er det i min verden ens efter nogle år.

 

Helt perfekt. Tusind tak. Hvor lange må løsholte være/ hvor langt mellem stolper? Der er 220 cm- går det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis