Behandling af køkkenbordpalde og trægulv

Hej Lav-det sællere'

Jeg skal til at behandle en køkkenbordplade af stavlimeteg og et trægulv af fyr i en ældre lejlighed. Pt er trægulvet sæbebehandlet og køkkenbordpladen olieret med tungolie. Køkkenbordet har i en periode ikke været olieret tilstrækkeligt tænker jeg og alt det vand der har pjasket rundt har fået limen mellem enkelte af stavene til at slippe lidt så der er steder på langs med 0,25mm mellemrum mellem nogle stave.

Jeg overvejer at få lakeret gulve(halvblank PU gulvlak m. bevægelig gulvfugemasse mellem brædderne i køkkenet - det der vidst hedder skibsgulv) og bordplade (oliebaseret matlak). Jeg har ikke personlig super meget erfaring i lakering af andet en metaller og plast.

Så har i nogle gode erfaringer eller anbefalinger? For/imod. På forhånd tak :-) Det sæbebehandlede gulv er selvfølgelig flot men kræver en del og ofte vedligeholdelse og taber man et glas rødvin så er fanden løs.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kigge nærmere på Rubio Monocoat.
Søg på Youtube og meld dig evt. ind i denne Facebook gruppe, der er god hjælp at hente.
Jeg har lavet et par bordplader med Rubio, og er 100% tilfreds.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Regmos skrev den 30-12-2023 16:07:29

Prøv at kigge nærmere på Rubio Monocoat.
Søg på Youtube og meld dig evt. ind i denne Facebook gruppe, der er god hjælp at hente.
Jeg har lavet et par bordplader med Rubio, og er 100% tilfreds.

Det får jeg lige kigget på :-)

Der er noget med egetræ ikke bør få linolie fordi det reagerer med nogle stoffer og kan farve træet?

Nogle der har erfaring med Junckers KøkkenBord Olie?

Og ingen der kender en god egent lak? VIl helts gerne lakere så træet kan tale væsentlig mere og evt hakekr/skader ramemr lakken og ikek bordet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Har snævret mig ind til en PU lak til gulvet og en Køkkenbord olie fr Juckers (urethanolie)

Er der mon nogle olie/lak specsialisterherinde der kan fortælle mig forskellen? For ud fra datablade ser det ud til at deres køkkenbord olie indehodelr olier og opløsningsmidler der fordamper og efterlader et lag polyurethan. Men hvad er forskellen fra dette og så til en PU lak?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis