Skære spærfod over?

Hejsa🙋🏻

Da jeg skal igang med at renovere mit nykøbte hus, er jeg faldet over noget som jeg ikke helt mener er særlig smart gjort at tidligere ejer.

De har skåret/fjernet et godt stykke af spærfoden, for at kunne få plads til en lem med trappe.

Min umiddelbare tanke er at fjerne lemmen, og derefter forstærke spærfoden så godt som muligt.

Hvad ville i gøre ?🤔

På forhånd tak !

Mvh.
Jannik Petersen 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den mest normale måde at lave det det på , er at lave en udveksling
Hvordan ville du gribe det an? Lemmen er 110cm lang, så der mangler et pænt stykke af spærfoden.
Ville en udveksling være lige så stærk som at fjerne lemmen og derefter forstærke den på begge sider?

Ellers var min plan at fjerne den og forstærke, hvorefter at lave en lille lem ved siden af udelukkende til evt besigtigelse af loftrummet. Med andre ord, så kommer jeg ikke til at bruge loftrummet til andet end det.

Hvad ville du/i vælge at gøre i sådan en situation?

Mvh.
Jannik Petersen 
Om der mangler 5 cm eller 2 m ændrer ikke på hvordan udvekslingen skal laves.

Der skal monteres 1 stykke spærtræ på dværgs mellem de 2 spær på hver side af lemmen. Stykkerne skal naturligvis fastgøres ordentligt til både de 2 hele spær og til de 2 ender der er savet over.

Selvbygger med stort S. 
Dvs lave 2 lange stykker spærtræ som monteres på oversiden langs de henholdvis højre og venstre placerede spær, ud fra det der er skåret over, er det korrekt forstået? For hvis, så kommer jeg i karambolage med den træ-gang som er lavet i midten. Skal jeg fjerne noget af den? Eller har jeg misforstået din beskrivelse?

Ja, bortset fra man normalt stiller spærtræet på højkant og monterer imellem de hele spær.

Det ene bræt på gangbroen genmonterer du bare når udvekslingen er på plads.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
normalt lægger man udvekslingen lodret på de afskårne ender
men skal det ikke bære noget lodret , så skru et stykke spærtræ oven på lige uden for lemmen , det bære ikke så meget lodret , men er rigeligt til at sikre bygningen
Du kan skære 50 mm mere af spærene og på den måde få plads til udveksling som beskrevet. Men det kan også ligge oven på. 
Bjælke laget kan man sige har funktioner. Det skal bære lofter. isolering m.m. , det skal styrke spærene via de skrå bjælker opad ( tænger ) og så skal de sørge for at murene ikke presses ud. Hvis man alene har de skrå spær som bærer tagsten vil de jo prøve at " sprede benene " og derved presse udad på muren. Så de vandrette holder det sammen kan man sige.
Så når du monterer skal du tænke i begge scenarier, både tryk nedad ( holde den på højde med de andre ) og træk udad. Det sidste har nok ikke den store betydning når det kun er et spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Alletiders👍 Så kan jeg komme igang, og få det lavet ordentligt😁

I får alle sammen tusind tak for alle svarene!, og så ønsker jeg jer og resten af familien et rigtigt godt nytår🥳🙋🏻

Mvh.
Jannik Petersen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis