Vaskemaskine tømmes ikke ordentligt

Hej der

Jeg har en ældre vaskemaskine, som er begyndt at opføre sig lidt træls. Det er en ca. 12 år gammel Miele W 1613.

Det startede måske med, at der gik hul på en hovedpude, mens den blev vasket. Resultatet var, at maskinen blev fyldt med fjer/dun. Trevlesien stoppede helt til, og det tog adskillige vaske, før der ikke længere var synlige spor af fjer.

Nu er der imidlertid opstået følgende problem:

Ofte er tøjet meget vådt, når det kommer ud af maskinen. Når centrifugeringen starter, kører den hurtigt i starten (måske et halvt minut), hvorefter den går betydeligt ned i hastighed og bliver der resten af programmet.

Mens centrifugeringen står på, lyder pumpen (der pumper vand ud af maskinen) højere og ligesom mere anstrengt end normalt. Det lyder heller ikke som om, der bliver pumpet ret meget vand ud i afløbet (jeg kan høre det plaske, når det sker).

Når den er færdig, giver jeg den en centrifugering igen og evt. en mere. Så lykkes det som regel at få tøjet tørt nok til at blive hængt til tørre.

Jeg har checket, at trevlesien er ren/tom.

Bundslangen, en tyk harmonikaslange mellem tromlen og pumpen, er ikke stoppet til.

Min første mistanke var til pumpen, men nogle gange kan den godt pumpe vand ud. Jeg har checket, at den kan køre rundt uden nogen blokeringer, og den ser ren ud inden i.

Næste mistanke var til tilbageløbsspærringen (en aflang, flad grå boks, der sidder på maskinens bagerste inderside lige før afløbet). Jeg pillede den ud og skyllede den i gennem i badekarret, og vandet løber fint.

Er der nogen, der har forstand på sådan en maskine og kan lure, hvad der kan være galt?

Med venlig hilsen
Jacob 

// Jacob
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt et andet lignende indlæg, hvor et at svarene nævnte, at det kunne være en luftslange, der var stoppet. Jeg fandt luftslangen og spulede den i gennem, og ud kom en ca. 20 cm lang gråbrun "lort". Jeg prøvet i morgen, om det løser problemet.

// Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis