Store søm i murstensvæg, hiv ud eller skær over?

Har revet et gammel skab ned som sad fast i en murstens ydervæg med nogle lange gamle søm. Har forsøgt at hive sømmene ud, men er godt nok svært. Ofte knækker de halvvejs. Efterlader nogle store huller i pudsen.

Er det måske bedre bare at skære dem over og lade dem sidde i stedet for at prøve at hive dem ud? Jeg tænker næsten væggen bliver svækket mere af at man hiver dem ud...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis hullerne ikke bliver større end det du viser, ville jeg bestemt trække dem ud, skære du den over vil der komme rustudtræk på vægen.

Prøv evt først at banke dem lidt ind, det kan ofte gøre dem nemmere at trække ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Hiv dem ud, der er jo allerede huller i væggen - gl. blanke søm kan giver rustafslag i nyt puds og måske sidder de i vejen for en rillefræser en anden gang.
Edit svar kom fra Je-ns..  

Okay, så må jeg lige lægge nogle extra kræfter i. Det er nogle store moppedrenge, når jeg prøver at hive dem ud knækker hovedet, hvis jeg forsøger at dreje og manøvre på dem med en spændetang knækker de på midten. Tror metallet er lidt rusten og mørt. Sikkert siddet derinde i et halvt århundrede.
Jeg har lige været igennem det samme. 
Men jeg har et gammelt 70cm langt koben som vejer omkring 4 kg. Det er nok det der skal til. 

Har også prøvet med en spændetang først, men det kunne ikke lade sig gøre. 
Vi har i starten været 2 om at fjerne et søm, inden jeg har fundet det store koben   
Utroligt at søm kan sidde så fast i mursten. 
Har de bare banket dem ind med en hammer? 
Rust får søm til at udvide sig - prøv at varme sømmet godt op med en gasbrænder, har ikke prøvet, men måske vil det hjælpe..

Annonce

Må lige se om jeg har et længere koben liggende, men venter lige med gasbrænderen.

Ja åbenbart skulle tingene sidde ordentlig fast i de gode gamle dage. Tænker det må have været noget af en muggert de har brugt for at få de 10cm søm i.

De har ikke været så vanskelige at slå ind. Det er den rustne overflade der holder den så fast. Men nogen gange fik de lige et slag på siden inden de sidste slag ind. Så sad sømmet lidt bøjet inde i væggen, det styrkede den indtil rusten satte ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Je_ns' tip om at banke dem lidt ind først løsner dem.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis