Understøbning af sokkel

Søger lidt erfaringer. Jeg skal understøbe soklen i et udhus fra 30-40erne (2 lag murstensvæg). Overvejer "tragtmetoden" eller støbning efter fulgt af ekspanderende beton? Planen er at grave godt i dybden og spule undersiden af den gamle sokkel. Bore op i gammel sokkel nedefra for at ligge jern i til binding af ny støbning. Gammel og forlænget sokkel skal jo binde bedst muligt men er ekspanderende beton bare en gimmick og er det bedre at støbe med tragt metoden? Jeg vil gerne 1 meter ned.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Elementbeton er det eneste der sikrer du får støbt op under den gamle sokkel.
Tragtmetoden fungerer sikkert fint, men du har ingen mulighed for at påvise der er fuld dækning, og der ikke bare ligger en smal pølse beton langs kanten.

Men understøbning af et udhus. Var det ikke nemmere at rive det ned og bygge et nyt?

Selvbygger med stort S. 
Ekspanderende beton findes reelt ikke, effekten er sådan at der er tilsat plastificeringsmiddel (eg Cebex 100 eller Gibco) som minimerer det svind der ellers normalt ville være, det der er den afgørende forskel er at det skal bankes grundigt ind på plads for at få maksimal kontakt når man fuger.

Vand i udgravningen kan ikke anbefales pga risiko for skred, bedre at bruge en stålbørste på vinkelsliber eller hugge noget af betonen væk.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Superdiy skrev den 27-12-2023 08:25:12

Tragtmetoden fungerer sikkert fint, men du har ingen mulighed for at påvise der er fuld dækning, og der ikke bare ligger en smal pølse beton langs kanten.

Men understøbning af et udhus. Var det ikke nemmere at rive det ned og bygge et nyt?

Jo det ville være nemmere men også dyrere. Desuden står bagmuren i skel og naboen har gammelt espalier på sin side. Jeg tænker også at bruge det nuværende tag som underlag for et nyt. Når du siger elementbeton er det så blot fundablokke? 

Er der en smart metode til at få den gamle sokkel plan med muren tænker en sav der kan save plant med muren?
puggie skrev den 27-12-2023 13:18:16

Superdiy skrev den 27-12-2023 08:25:12

Jo det ville være nemmere men også dyrere. Desuden står bagmuren i skel og naboen har gammelt espalier på sin side. Jeg tænker også at bruge det nuværende tag som underlag for et nyt. Når du siger elementbeton er det så blot fundablokke? 

Er der en smart metode til at få den gamle sokkel plan med muren tænker en sav der kan save plant med muren?

Elementbeton = det du kalder ekspanderende beton. Det er som bofh skriver ikke ekspanderende men synker ikke når det tørrer.

Hvad skal udhuset bruges til siden du vil understøbe? Det er et kæmpe arbejde, så jeg ville til en hver tid rive ned og bygge nyt. Hvis man er sparsommelig kan murstenene genbruges.

Selvbygger med stort S. 
Det er overkommeligt at understøbe. Jeg synes at det nemmeste er at bruge fundablokke, hvor man ikke kan have en passende grøft. 
Du graver ned i ca, 1/2 meters dybde inde i udhuset også, så kan du stå dernede og grave den sidste 1/2 meter. 
Der fyldes så beton i grøften til der mangler ca. 63 cm op til nuværende sokkel, så stabler du 2 rækker fundablokke over på hinanden, fylder med beton og kommer med yderligere 1 blok. Som så også fyldes. 
Du skal støde ned i beton med en pind for at få det til at flyde ud og få eventuel luft ud. Fundablokke sættes med lidt forbandt, så du kan sikkert kun få plads til 2 i bredden i den 1 m grøft du må grave ud ad gangen. 
Der skal ligge et armerings jern imellem lagene som stikker ud i begge sider så der bliver forbindelse til næste blok du støber. Det modvirker revner i sokkel. 
Imellem fundablokke, i siden sætter du en tandstik eller lignende imellem lagene så er det nemmere at få plads til næste hold fundblokke som skal ind i forbandt. 
Så skulle der gerne være 2 - 3 cm op til gammel mur / sokkel. Her kommer der så murpap og  tidligst dagen efter fuges omhyggelig ud med denne element beton. ( en sæk specialcement ) 
De jern du skriver om synes jeg ikke har nogen fordel, men du kan støbe trækbånd ind i beton, som så rilles op i muren og fastgøres til tag spær. En pr. 3 m vil nok være passende. 
Du kan lave sådan en 1 m stykke på hver side af udhuset samtidig, og så nogle dage efter på hver side igen af de søjler som du har støbt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis