Slibning af marmorfliser

Jeg dummede mig og har lavet en skade på vores marmorfliser. Jeg har slebet den op efter bedste evne, men nu er jeg nok nødt til at slibe resten af dem for at få samme finish + slibe lidt mere for at jævne skaden helt ud.

Jeg vil helst vådslibe pga støv, men kan jeg vådslibe uden at have en maskine med fast vandtilførsel?

Jeg læser også at det skal slibes 200-400-800-1600-3000. Og slibes med meget lave omdrejninger. Excentersliber er derfor udelukket. Jeg kan ingen finde med 1500-2000 omdrejninger. Hvad kan man slibe med, som helst skal kunne køre i vand eller tilsluttes støvsuger?

Jeg har ingen reservefliser og kender ikke mærket. Så jeg er nødt til at slibe / redde dem jeg har og den jeg har skadet.

Har ikke et billede. Man kan ikke se skaden længere men jeg kan mærke en mindre fordybning der hvor jeg har slebet indtil videre (120-240-400-600 - sidste to vådslibning i hånden).
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke kan se skaden så tror jeg kun du laver det værre ved at slibe det hele. Er det en skade som kan mærkes så er der vel ingen der kravler ned og mærker efter slibeskader
 ( Ja man ved naturligvis ikke hvilket underlig folk tænder på    
du kan sagtens vådslibe i hånden, det er bare at bruge det rigtige slibepapir, og så smide vand på. men det er meget svært at få ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Aner intet om at slibe marmor..
Men en excentersliber køre jo kun langsomt rundt, og køre så rundt i små cirkler. hvis du har en ekstra flise kunne du jo lave en prøveslibning på den.
Jeg har en Makita polermaskine (ligner en stor vinkelsliber, køre bare meget langsommere) den kan køre meget langsomt, måske sådan polermaskine kan bruges ? Link
Jeg har en bagskive så almindelige sandpapirs rondeller kan bruges på den...          

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-12-2023 12:50:58

Aner intet om at slibe marmor..
Men en excentersliber køre jo kun langsomt rundt, og køre så rundt i små cirkler. hvis du har en ekstra flise kunne du jo lave en prøveslibning på den.
Jeg har en Makita polermaskine (ligner en stor vinkelsliber, køre bare meget langsommere) den kan køre meget langsomt, måske sådan polermaskine kan bruges ? Link
Jeg har en bagskive så almindelige sandpapirs rondeller kan bruges på den...          

Det er præcis sådan en jeg ledte efter. Excenterslibere sliber åbenbart for hurtigt = varme = diamantpapir slides hurtigt. Tak

ev elmand skrev den 26-12-2023 12:34:14

Hvis du ikke kan se skaden så tror jeg kun du laver det værre ved at slibe det hele. Er det en skade som kan mærkes så er der vel ingen der kravler ned og mærker efter slibeskader
 ( Ja man ved naturligvis ikke hvilket underlig folk tænder på     )
du kan sagtens vådslibe i hånden, det er bare at bruge det rigtige slibepapir, og så smide vand på. men det er meget svært at få ok. 

Det var en dum dum syreskade pga en utæt balje. Den kunne mærkes, men jeg har slebet / poleret området men har stadig dels en lille fordybning. Dels er flisen nu meget pænere end de andre i badet pga at den jo er helt ren for kalk og meget mere glat. 

Planen var at slibe den ødelagte flise mere jævn og så polere den + de andre helt op så allesammen er uden kalk og lignende + lukke med den korrekte behandling.

For nu kan jeg leve med den midlertidige løsning. Har også skrevet til 3-4 butikker i jagten på ny flise. Ved at jeg alligevel skal reparere fugerne som revner en smule hist og pist, og ved dem vil jeg jo uanset gerne have lidt ekstra hvis uheldet sker.

Det lærte en murer mig på den sjove måde. Han skulle skifte en flise, hans kollega havde ødelagt. Endte med at skifte 7 fordi han var lidt for voldsom i fjernelsen af de andre. Jeg har altid gemt en ekstra pakke, når jeg selv har lavet flisearbejde, så var overrasket over at vi ingen fik i det nye hus. Troede det var helt normalt.
Det blev et sidespring 😅

Håber konen blev rask, iøvrigt :)
Kig også på biltemas polermaskiner. De har nogle der ligner Makitas, til en brøkdel af prisen.

Elektronikteknikeren
Når man skal tage fliser op, så fjernes fugen, og flisen der skal tages op varmes meget op. Så slipper fliselim.
Jeg bruger el-terrasse varmere, som er sat på et par mursten. De andre fliser dækkes af med glasuld måtter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også