Væghængt toilet giver sig

For en måned siden har jeg fået renoveret badeværelse af VVS-firma. I den forbindelse fik jeg monteret et væghængt toilet (Geberit One). I dag har jeg opdaget, at toilettet giver sig mellem hængeskål og installationsvæggen, når man sætter sig på det. Jeg opdagede det, fordi gummifugen mellem toilet og væg er revnet.

Jeg vejer 75 kg. og er den eneste, som har brugt toilettet. Hvad kan være galt? Bør jeg reklamere over dette?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må det ikke, det skal sidde bombefast. Reklamation.
Hvad er det for en væg?

Følger lige med for vi har samme problem men mangler en god løsning. 
Hvis det giver sig mellem cisternen og skålen skal toiletbrættet afmonteres for at efterspænde de 2 pinolskruer som holder toilettet fast.
Hjælper det ikke er gevindstængerne fra cisternen ikke monteret i den rette længde, hvilket kræver at skålen tages ned for at justere.

Selvbygger med stort S. 
Tusind tak for svar alle sammen. Jeg får kontaktet VVS’eren og giver en update i tråden, når jeg er blevet klogere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Superdiy skrev den 26-12-2023 09:58:29

Hvis det giver sig mellem cisternen og skålen skal toiletbrættet afmonteres for at efterspænde de 2 pinolskruer som holder toilettet fast.
Hjælper det ikke er gevindstængerne fra cisternen ikke monteret i den rette længde, hvilket kræver at skålen tages ned for at justere.

Kan man pille kummen af uden at slukke for vandet? Forudsat man ikke trykker på skyl :s

Vores sidder på den anden side af en gasbetonsvæg. Knirker hver gang man sidder på det, har sluppet silikonen, og er spændt alt jeg har kræfter til. Mistænker at det er sat forkert op bagved væggen. Altså ikke spændt ordentlig til gulvet, eller nok mod væggen, og at gevind nok er for lange.

Men tænker gevind er lettest at tjekke, for resten kræver nedbrydning af en væg. Men dog i tvivl om, om man kan pille kummen af med vand i cisternen, og hvordan man tjekker om gevind er for lange?
Annonce
HrT skrev den 26-12-2023 10:35:08

Superdiy skrev den 26-12-2023 09:58:29

Kan man pille kummen af uden at slukke for vandet? Forudsat man ikke trykker på skyl :s

Vores sidder på den anden side af en gasbetonsvæg. Knirker hver gang man sidder på det, har sluppet silikonen, og er spændt alt jeg har kræfter til. Mistænker at det er sat forkert op bagved væggen. Altså ikke spændt ordentlig til gulvet, eller nok mod væggen, og at gevind nok er for lange.

Men tænker gevind er lettest at tjekke, for resten kræver nedbrydning af en væg. Men dog i tvivl om, om man kan pille kummen af med vand i cisternen, og hvordan man tjekker om gevind er for lange?

Ja, der kommer ikke vand ud med mindre du trykker på skylleknappen. Bortset fra det der står i vandlåsen.

Hvis der ligefrem er bygget en gasbetonvæg foran cisternen vil kummen selvfølgelig også sidel løs ifht. væggen hvis cisternen flytter sig. Hvordan du løser det uden nedbrydning er et godt spørsmål.

Selvbygger med stort S. 
Der er forskellige måder som kummen er monteret på, afhængig af fabrikat. 
Nogen har en synlig skrue på begge sider af kummen, og så er det ret let at spænde disse. Dog ikke mere end porcelænet kan holde til ( egen erfaring ) 
Så er der nogen skjult montering, hvor det er en gevindstang i begge sider som skrues ind i cisterne. Denne gevindstang har så et indhak som skal passe til pinolskruer i kummen. Det indhak har skrå sider så pinol skruen spænder kummen imid væggen HVIS gevindstangen er monteret korrekt i forhold til vægtykkelse. Pinol skruen kan man komme til igennem hullet fr toiletsæde, afdækket hul på siden af kummen , eller nedefra og op under kummen.
Det er ikke så nemt, så jeg ville da råde til at det er VVS som gør det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-12-2023 12:04:50

Der er forskellige måder som kummen er monteret på, afhængig af fabrikat.
Nogen har en synlig skrue på begge sider af kummen, og så er det ret let at spænde disse. Dog ikke mere end porcelænet kan holde til ( egen erfaring )
Så er der nogen skjult montering, hvor det er en gevindstang i begge sider som skrues ind i cisterne. Denne gevindstang har så et indhak som skal passe til pinolskruer i kummen. Det indhak har skrå sider så pinol skruen spænder kummen imid væggen HVIS gevindstangen er monteret korrekt i forhold til vægtykkelse. Pinol skruen kan man komme til igennem hullet fr toiletsæde, afdækket hul på siden af kummen , eller nedefra og op under kummen.
Det er ikke så nemt, så jeg ville da råde til at det er VVS som gør det. 

Vores er den der type, hvor det spændes retvinklet / 90° nedefra som så spænder møtrikkerne på gevindstangen. Super pænt - voldsomt upraktisk. 

Der er en original 75mm gasbeton / letbeton væg mellem cisterne og kumme, men cisternen er indbygget bag en væg på den anden side. Dvs jeg ikke undgå at nedbryde den (gips heldigvis), men toilettet knirker og giver sig når voksne sidder på det - og jeg kan ikke spænde det mere. Så min teori er, at cisternen er mangler et eller andet til at holde den stabil når der kommer vægt på. for det er næppe væggen der giver sig. 
Dem jeg kender har et ca. 1 m højt stålskelet på bagsiden af væggen. Dette holder cisterne og kumme. Hvis det skelet ikke er monteret korrekt/fast bevæger kummen sig. Du er nødt til at kigge bag væggen.

Bent Andersen skrev den 26-12-2023 14:11:35

Dem jeg kender har et ca. 1 m højt stålskelet på bagsiden af væggen. Dette holder cisterne og kumme. Hvis det skelet ikke er monteret korrekt/fast bevæger kummen sig. Du er nødt til at kigge bag væggen.

Præcis min tanke også. Det forklarer også at det knirker, selvom kummen er spændt helt fast. 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også