epoxyfuge og mat fliser

Jeg vil dele min erfaring med min gør-det-selv projekt.

jeg har lagt 60m2 60x60 fliser i køkken/alrum. 2mm fuge afstand. Fliserne er ikke glans men lidt mat. Jeg har anvendt epoxyfuge fra Starlike.

Jeg har delt hele område med 6-8m2.

Der er 2.5kg i spand. Jeg har blandet maks. 500g per gang - husk at købe ordenlig køkkenvægt!! De billige til ca 100,- duer bare ikke. Der er kun 20..30 min at fuge.

Husk grøn gummibræt, skuresvamp og cellulose svamp.

Jeg har prøvet at følge vejledning... Med mat fliser er der meget svært at vaske resterne af og fuge vaskes af for meget. Der er kun 24 timer til at vaske af eller der er risiko at lægge fliserne om!! Resterne er meget synlige hvis der falder natur lys - altså der er store vinduer.

Jeg har brugt litokol pro til afvask (man kan også bruge toiletrens Cillit Bang med saltsyre men pas på farvepigment).

Jeg har gjort det på de første 8m2.
......
De resterne m2 har jeg brugt anden metode.
Jeg har lagt 50mm gaffatape og skåret hul til fuge med skarp kniv - udvidet med alm pakketape så "arbejdsområde" er godt dækket.
Epoxyfuge er godt presset ind mellem fliserne.
Der skal gå maks. 30-40min. før næste tre punkter er færdig.
- Fjern overskud med fugemestersæt (gul)
- Fjern tape
- Lidt varm vand og kør igen med fugemestersæt (eller med finger hehe)

Vask af med skuresvamp og saml vand med cellulose svamp (om 12-18 timer igen bare lidt litokol pro lang fugerne).

Problemet med afvask er stor mængde af beskidt vand som må ikke hældes i kloak. Med tape har jeg fået KUN ca 100..120l beskidt vand så jeg har fordampet lidt og resterne kørt på losseplads og overskud blev på tape i stedet for i vandet.


 Det tager noget tid at sætte og skære tape på men det tager noget tid at vaske af.
 Gaffatape/pakketape er noget billigere and Litokol Pro og mindre vandforbrug.

jeg har brugt 4 spand a 2.5kg på 60m2 med 2mm fugeafstand







3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt nok meget arbejde, og mange penge at bruge fremfor en alm. flisefuge. Der kunne du have fuget det hele på en formiddag for 400kr i materialer.

Hvorfor har du valgt epoxyfuger?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-12-2023 09:41:20

Det er godt nok meget arbejde, og mange penge at bruge fremfor en alm. flisefuge. Der kunne du have fuget det hele på en formiddag for 400kr i materialer.

Hvorfor har du valgt epoxyfuger?
præcis farve, ingen misfarve i fremtid. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Husk at sætte fotos ind af det færdige🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også