Vaskemaskine & tørretumbler

Hej Alle :)

Mit HFI relæ slog fra den anden dag grundet en skrue i væggen. 

I den forbindelse fand jeg ud af at fejlen var på kablet ud til mine vaske / tørre maskiner. 

Jeg troede naturligt i starten det var dem men de køre upåklageligt. 

MEN da jeg testede kablerne med et voltmeter fandt jeg ud af, efter jeg havde sat nul og F1 til så kom der 100V I jord kablet som kommer id fra maskinen ( som ikke var sat til noget endnu ) 

Dette sker på begge mine maskiner? 

I mine andre jord kabler der ligger i vægdåsen er der ingen gennemgang af Volt så det virker som det skal .. 

Nogen der har en lde om hvad der sker her ? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
1. Hvis du måler ved tilslutning ved maskiner:
Nu har du så fået skruen væk og forbindelsen til de andre er der ikke mere men den brudte jordleder er der stadig. Så du har ingen jordforbindelse på din tilslutning ved vaskem. / tumbler. 
2. hvis du måler i din gruppetavle uden jordleder monteret:
Jordleder kan godt stå med 100 v indtil den tilsluttes jordklemme. Men der er risiko for at den så slår HPFI relæ fra når du tilslutter. Men det kan også lade sig gøre at det kører.
3.
i begge tilfælde har du så også 100 v på vaskemaskine og tumbler. Og det kan gøre meget ondt at røre ved dem. 
Du kan lige midlertidig undlade at tilkoble F1 hvis det er den alene som laver balladen. Men jordleder skal du ikke undlade. Så skal de 2 maskiner tilsluttes den ene på  L2 og den anden på L3 og så naturligvis begge stadig på N. 
Men kablet skal repareres som det første når der er hverdage så elektriker ikke koster det dobbelte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er der nogen af ledningerne i det kabel, du skruede en skrue i, der er beskadiget. HPFI relæet kobler ud, når der er overgang til jord. Hvordan ser skaden ud. Du har sikkert beskadiget ledningerne og bør få skaden repareret.

fase
En en eller anden grund er det kul den sorte ledning der skaber problemer så tænker den er ramt med.en skrue et sted. 

Men fjerne jeg den og tilkobler maskinerne en anden fase så virker systemet fint og hfi slår ikke fra. 

MEN  som i kan se på billedet er kablet fra tørretumbleren som kun er sat i nul og f1 men jord som ligger løst og kommer ud fra maskinen giver 100V 
Burde den ikke ligge i 0v ?
Prøv først at samle de gulgrønne ledninger i samlemuffen. Der skal bruges muffer med det samme antal muffer som der er ledninger og ikke to ledninger i samme hul. Dette gælder også for fase- og nulledninger
Din beskrivelse ved at flytte til en anden fase kunne godt tyde på, at den benyttede fase er beskadiget.
Du beskriver en spænding på 100V. Måler du mellem den løse jord og jordelektroden?

fase
Helt enig der skal andre muffer på.. 
Alle jord er samlet ud over den der går fra maskinen. 

Jeg måler på nul og den løse jord og der giver den 100v ?
Annonce
Måler jord jord til jord fra den løse til dem der er samlet giver den kun 5V
Samle det som det skal være, og se om HFI slår fra. Få kablet repareret snarest efter nytår. 

Hfi slår fra så snart jeg sætter starter vask eller tør når jeg sætter jord stikket til på begge maskiner. 

Så det virker.som om der er noget overgang i begge maskiner ligepludseligt. ?
Det ville være mærkelig. Det hænger sikkert sammen med den skade der er på kablet. 
Hvis nulleder også er afbrudt af den skrue der har været i, forklarer det de 100 v du måler og ligeledes at HFI slår fra når en af maskinerne tændes. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis