Kan nogle hjælpe med hvilke isoleringskrav en ny pavillon/anneks skal overholde?

Hej alle

Jeg er ved at bestille en præfabrikeret pavilion/anneks - bygget op som en container (har aldrig været det), men bygget op af stålkonstruktion og sandwich PIR paneler.
Jeg er ved at søge byggetilladelse, da den skal stå "permanet" mere end 6 måneder, og skal bruges som hobbyrum/hjemmekontor. Bygningen kommer med installeret varmepumpe

Jeg har fået at vide, at den skal søges som en del af boligen, da der er længerevarende ophold i den.

Men jeg er simpelthen i tvivl om hvilke isoleringskrav jeg skal overholder i BR18.
For der er de almindelige til nybyg. Disse er for:
- Gulv mod terræn = 0,20 w/m2k
 loft/tag= 0,20 w/m2k,
ydrevægge = 0,30 w/m2k
jf. dette link: https://bygningsreglementet.dk/Historisk/BR18_Version4/Tekniske-bestemmelser/11/Krav/257

Men, der findes så en anden bekendtgørelse for flytbare pavilloner (min bliver kranet ind, men søges som blivende), der er kravene skrappere.

- Gulv mod terræn = 0,12 w/m2k
 loft/tag= 0,15 w/m2k,
ydrevægge = 0,20 w/m2k
jf. dette link: https://bygningsreglementet.dk/Historisk/BR18_Version2/Tekniske-bestemmelser/11/Krav/287_292

Mon der er et klog hoved, der kan gøre mig klogere?

God jul
Morten

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 23-12-2023 18:10:25

Der er også kompliceret. Man kan gøre det på to måder, enten ved en samlet beregning, eller overholde en minimums værdi for væg, loft osv.
Hvis du ikke er med på hvad u-verdier er. Kan du bruge vejledninger som denne med mm isolering.

https://www.rockwool.com/dk/downloads-og-tools/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/

Kan man selv lave en samlet beregning? Jeg kan som udgangspunkt ikke få lov at bruge minimumsværdierne, da jeg har mere en 22 pct. glas.

Jeg synes godt nok det er helt vilde krav der er - forstår ikke hvordan nogen kan få godkendt noget til varigt ophold med varme i den byggeklasse. Alle de der sælger annekser til "hjemmekontor" etc. siger de ikke kan overholde kravene.

Så skal du nok bygge/ansøge den "uden varmekilde" som et skur/hobbyrum.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-01-2024 19:36:34

Så skal du nok bygge/ansøge den "uden varmekilde" som et skur/hobbyrum.

Det er bare ikke optimalt, gift. anvendelsen :(

Det der bare er rigtig svært for mig at acceptere, er, at man reelt ikke selv kan regne tingene ud, men er nødt til at betale i dyre domme for at få skabt overblikket._

Jeg troede jeg var inden for rammen, da jeg har:
Væg: 120 mm = 0,18 w/M2K
Bund: 180 mm = 0,12 w/m2k
Loft: 160 mm = 0,14 w/m2

Desværre er det ikke nok til at kunne tage den på værdien, og det er så en energirammeberegning der skal laves - og det kan man så nok ikke selv, og så er det bare dumt at betale 4000.- for noget man ikke er sikker på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis