Fibergips - retkant vs spartelkant?

Hej alle sammen

Sad og læste lidt om opsætning af fibergips og kan ikke helt finde ud af hvad fordele og ulemper er imellem samlingsteknikkerne. Den ene mulighed er at købe fibergipsplader med spartelkant og sætte op med armeringsbånd og spartel, den anden er bare at købe retkantede plader og sætte sammen med klæbefuge.

Men hvad er fordele og ulemper ved det ene ift det andet? Retkantet med klæbefuge virker lettere, så hvorfor ville man vælge spartelkant? Fermacells montagevejledning beskriver nok så fint at de "forskellige samlingsteknikker har hver deres fordele", men uddyber ikke videre hvilke fordele der er tale om.

Nogen fibergips eksperter herinde der ved mere?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg har set tømrer bruge med ret kant og jeg har selv lavet en helt overetage med ret kant og lim.  Jeg kan kun anbefale at bruge ret kant.
Tidligere har jeg lavet gipslofter med spartel kant. Jeg synes at uanset hvordan jeg spartler så kan jeg se samlingen når lyset falder rigtig. Det er må blot den lidt anderledes overflade når der er tykkere lag på. Men det kan ses.
Det er meget nem med limfugen. Du lægger lim på kanten af den plade / de plader som den nye skal op imod. Så sættes den nye op, og der skal skruemaskine sidde i bæltet og de første skruer i munden. Du skal ikke tage den nye plade ned igen når den først har fået lim på kanten. Det giver noget bøvl med lom på fingre m.m 
Når plader passer godt sammen presses en lille smule lim overskud ud, og denne rører du ikke ved før dagen efter. Så kan man nemt hugge den af med en 20 - 30 cm spartel eller bedre en murerskrabe spade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svaret elmand.

Men skal samlingerne ved retkant ikke også spartles (altså uden armeringsbånd) og dermed være synlige? Jeg tænkte arbejdsgangen:

1. opsætning fibergips med retkant - klæbefuge og skruer
2. slibning skruehuller
3. spartling af skruer samt vertikale og horisontale samlinger
4. slibning
5. fuldspartling
6. filt
Enig med Elmand, jeg gjorde det samme i bryggers, og rensede lim efterfølgende. Hvis du skal finspartle, skal det være hele fladen, for limsamlingerne ligger jo over en lægte eller stålskelet og skulle gerne flugte ret ens. Jeg har rullemalet direkte på pladerne og synes det er ok. Evt. små ujævnheder kan tages med groft sandpapir. 
No. 5 , hvis du vil have det helt glat. 

Først spartle skruehuller og samlinger, slibe, fuldspartle et tyndt lag ( eventuel rullespartle ) slibe og så er der klar til maling direkte, glasvæv eller tapet.
Når det er nemmere er det fordi det ikke er et bredt stykke som skal have spartel over samlingen. 
De 2 gange er for at spartel altid synker lidt ved tørring, så skruehuller og småskader skal fyldes ud inden den endelige spartling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også