Gulvvarme koger helt over

Vi bor til leje i et helt nyt hus, A2020 med gulvvarme, som driller os en del.

Anlægget er et Metro System 4 Slimline Standard og Danfoss Icon Rumtermostater.
"Varmesystemet er direkte fjernvarme med blandesløjfe, og det styres ved hjælp af en termostatventil." Her en Danfoss Termoaktuator.

VVS'eren har været her to gange. Første gang for at få gang i cirkulationspumpen. Og anden gang for at nulstille alle rumtermostaterne.

Danfoss Icon systemet har indbygget automatisk afbalancering og behovsbaseret fremløbstemperatur.

Vi har stue / køkken / alrum i ét stort rum med åben forbindelse ud til gang /entré og med to tilstødende værelser.

Det er i det store rum og i ét af værelserne, hvor døren altid står åben ud til det store rum, at vi har problemet.

Når vi stiller rumtermostaterne på 21,5 grad, så kommer temperaturen aldrig op på 21,5 grader.
Lige nu står rumtermostaterne og viser 21,1 grad.
Den i gangen kalder på varme, mens de to i det store rum og i værelset ikke kalder på varme.
Vores almindelige termometer i stuen viser ligeledes 21,1 grad.
Nogle morgener står vi op til en temperatur, målt på eget termometer, på 20,2 grader. Og der kaldes ikke på varme.

Hvis vi sætter rumtermostaterne på 22 grader, så går gulvvarmen helt amok og der bliver herrevarmt i hele huset.
I kontor og badeværelse, hvor temperaturen konstant står på 22 grader, er der lige pludselig 23 grader.
I det store rum og i værelset viser rumtermostaterne over 23 grader og de står og kalder på varme.
Gulvene i hele hytten er varme, hvilket de ellers aldrig er ved 21,5 grader, og gulvet på hver side af døren fra det store rum til værelset er brandvarmt.
Vores eget termometer viser 23,6 grader.

Da VVS'eren var her anden gang "øffede" han noget om, at problemet måske var opbygningen med én meget stor kreds og flere små. Jeg aner ikke, hvad han mente med det.

Vi har lige hørt fra udlejer og han kommer med en halvkvædet vise om, at udsvingene er helt normale i et topisoleret hus, når udetemperaturerne svinger, samt at VVS'eren, som jo allerede har været herude to gange, underforstået at han i hvert tilfælde ikke kommer igen, har forsikret ham om, at vores gulvvarme fungerer 100%.

Mit spørgsmål er:

Kan der være noget galt med de to rumtermostater i de omtalte rum?
Når jeg trykker på dem for at se temperaturen, så kommer de ofte med en rød streg, som kører rundt i en firkant med rundede hjørner, som om de søger efter et eller andet.
Jeg har søgt i manualer fra Danfoss, men kan intet finde om netop det symbol.

Er hele gulvvarmen simpelt hen dårligt / forkert konstrueret?

Eller har udlejer ganske enkelt ret i, at de store udsving er helt normalt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi bor til leje i et helt nyt hus, A2020 med... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle

Tusind tak for svar og jeres engagement, men jeg må blive jer svar skyldig mht. fremløbstemperaturen på gulvvarmen.

Jeg har lige set en YouTube video, der viser, hvordan man sætter / kan aflæse fremløbstemperaturen og det ser mildest talt lidt for teknisk ud for mig - er bange for at lave helt kuk i det ;-)

Jeg tror bare, at jeg lader det ligge for nu og tilkalder en VVS'er efter jul - glædelig jul & godt nytår :-)

Det er i Settings på denne fætter:

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis