Gulvvarme koger helt over

Vi bor til leje i et helt nyt hus, A2020 med gulvvarme, som driller os en del.

Anlægget er et Metro System 4 Slimline Standard og Danfoss Icon Rumtermostater.
"Varmesystemet er direkte fjernvarme med blandesløjfe, og det styres ved hjælp af en termostatventil." Her en Danfoss Termoaktuator.

VVS'eren har været her to gange. Første gang for at få gang i cirkulationspumpen. Og anden gang for at nulstille alle rumtermostaterne.

Danfoss Icon systemet har indbygget automatisk afbalancering og behovsbaseret fremløbstemperatur.

Vi har stue / køkken / alrum i ét stort rum med åben forbindelse ud til gang /entré og med to tilstødende værelser.

Det er i det store rum og i ét af værelserne, hvor døren altid står åben ud til det store rum, at vi har problemet.

Når vi stiller rumtermostaterne på 21,5 grad, så kommer temperaturen aldrig op på 21,5 grader.
Lige nu står rumtermostaterne og viser 21,1 grad.
Den i gangen kalder på varme, mens de to i det store rum og i værelset ikke kalder på varme.
Vores almindelige termometer i stuen viser ligeledes 21,1 grad.
Nogle morgener står vi op til en temperatur, målt på eget termometer, på 20,2 grader. Og der kaldes ikke på varme.

Hvis vi sætter rumtermostaterne på 22 grader, så går gulvvarmen helt amok og der bliver herrevarmt i hele huset.
I kontor og badeværelse, hvor temperaturen konstant står på 22 grader, er der lige pludselig 23 grader.
I det store rum og i værelset viser rumtermostaterne over 23 grader og de står og kalder på varme.
Gulvene i hele hytten er varme, hvilket de ellers aldrig er ved 21,5 grader, og gulvet på hver side af døren fra det store rum til værelset er brandvarmt.
Vores eget termometer viser 23,6 grader.

Da VVS'eren var her anden gang "øffede" han noget om, at problemet måske var opbygningen med én meget stor kreds og flere små. Jeg aner ikke, hvad han mente med det.

Vi har lige hørt fra udlejer og han kommer med en halvkvædet vise om, at udsvingene er helt normale i et topisoleret hus, når udetemperaturerne svinger, samt at VVS'eren, som jo allerede har været herude to gange, underforstået at han i hvert tilfælde ikke kommer igen, har forsikret ham om, at vores gulvvarme fungerer 100%.

Mit spørgsmål er:

Kan der være noget galt med de to rumtermostater i de omtalte rum?
Når jeg trykker på dem for at se temperaturen, så kommer de ofte med en rød streg, som kører rundt i en firkant med rundede hjørner, som om de søger efter et eller andet.
Jeg har søgt i manualer fra Danfoss, men kan intet finde om netop det symbol.

Er hele gulvvarmen simpelt hen dårligt / forkert konstrueret?

Eller har udlejer ganske enkelt ret i, at de store udsving er helt normalt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I følge manual skal varmekurve ved gulvvarme være indstillet til 0,6 til 0,8.
Er den det ?
Du må på display kunne aflæse din fremløbstemperatur til din gulvvarme.
Hvad er denne temperatur ?

Og for god ordens skyld, det termostathoved du viste i en anden tråd, med indstilling på 45 - 65, det er til brugsvandet.
Jeg ved ikke, hvad varmekurven er indstillet til. 
Jeg ved det ikke, men jeg tror ikke, at anlægget er med vejrkompensator.
"Hvis vandet i gulvvarmkredsen reguleres direkte på vejrkompensatoren, skal varmekurven generelt indstilles mellem 0,6 og 0,8. I sjældne tilfælde er det nødvendigt at justere varmekurven helt op til 1,0."

Fremløbstemperaturen er pt. 59,55 og i gennemsnit 58 grader.
Det kan jeg læse mig frem til er alt for højt.
Det virker virkelig mærkeligt, når nu anlægget har indbygget automatisk afbalancering og behovsbaseret fremløbstemperatur. 

Jeg opdagede også fejlen med det andet termostathoved :-)

Den temperatur som du angiver til præcist 59,55 grader er den aflæst på den hvis måler, for i så fald er det jo IKKE din fremløbstemperarur til gulvvarmen, det er din fremløbs temp fra din varmeforsyning. Og med næsten 60 grader i fremløb på dit gulvvarme ville du næsten ikke kunne gå på gulvet. Gulvvarme temp bliver jo reguleret af den hvide termostat i midten af billedet. 
At gulvet er varmt et par steder kan jo skyldes en defekt aktuarer (de 7 hvide) og se på styringen hvilke kredse der kalder på varme.....
Fremløbstemperaturen er aflæst på den Kamstrup Multical, som sidder på anlægget.

Det der virkelig undrer mig er, at rumtermostaterne ikke "slår fra", men bliver ved med at kalde på varme, selv om temperaturen er langt højere end det ønskede.
Annonce
"At gulvet er varmt et par steder kan jo skyldes en defekt aktuarer (de 7 hvide) og se på styringen hvilke kredse der kalder på varme..... "

Jamen, de kalder alle sammen på varme på skift, men de to omtalte rumtermostater bliver ved med at kalde på varme, selv om den ønskede temperatur for længst er opnået, når disse rumtermostater er indstillet på 22 grader.

Hvis jeg sætter dem på 21,5 grad, så bliver rummene koldere.

Alle telestater bevæger sig fint.

Måske lukker de berørte telestater ikke ordentligt ned igen.
Det omtalte meget varme gulv var sket om natten, så jeg har ikke set, hvor længe de evt. har stået åbne.

Jeg har også fundet ud af, at den nævnte fremløbstemperatur er på fjernvarmen, men det er den eneste temperatur, som jeg kan aflæse nogen steder.

VVS'eren siger, at anlægget er korrekt indstillet.
Kamstrup måleren måler temperatur på frem- og returløb på fjernvarmeudtaget. Blandetemperaturen på gulvvarmekredsene skal du aflæse på styringen til gulvvarmen.

Søren O
Det hvide med display nederst til venstre på dit billede : Er det Danfoss regulatoren ?
Hvis ja, så skal temp til rumvarme kunne aflæses der.
Prøv af finde en betjeningsvejledning på fjernvarmeunitten. Søg på “metrotherm”

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis