Normalt stik til kraftstik / montering opvaskemaskine

Hej! Ny her. Hurtigt spørgsmål.

Har købt ny opvaskemaskine, men der sidder jo godt nok et Kraftstik bagerst under vasken, hvor den gamle opvaskemaskine er sat til. Ny maskine har et normalt stik, som vist. Hvad er bedste procedure her?

At cutte ledningen og sætte direkte til kraftstik?

Er det forsvarligt med en adaptor?

F.eks ​Adaptor ​​​

Skal stikdåsen evt. skiftes helt?

På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den adaptor du henviser til kan du ikke bruge til formålet. Det er en overgang til CE stik, sikkert 16 amp.
Hvis du har eh ”hun Shuko stik” kunne du klippe kaplet på din gamle opvaske over, og selv lave en overgang.
Ellers klip Shuko stikket af kablet på din nye opvasker og tilslut det til det flade 400 volt stik. Du skal være sikker på at du kun tilslutter til een fase og nul (240 volt). Det rigtige er at måle spændingen. 

Søren O
Du skal google kraftstik. Så kan du se hvad der er nul, jord og fase.
Så genbruger du det gamle stik på den nye opvaskemaskine.
Du kan Google til du bliver blå hovedet. Der skal måles for at være sikker.

fase
Du behøver ikke måle...

Et kraftstik er ALTID sat op på samme måde. 

Jeg har aldrig set noget andet.

Du skal ikke være sikker på, at det altid er monteret som vist på billedet.
Kunne du ikke finde et billede, hvor kablet er monteret korrekt. Det du viser, ville jeg aldrig godkende. Kappen skal være ført ind under aflastningsbøjlen.

fase
Annonce
At monterer et "Kraftstik" kun efter farver er nærmest som de "blinde slås".
Hvem siger at der er brugt nutidens standard farver f.eks. i stikkontakten.

Det fremgår klart og tydeligt på dækslet for Kraftstikket hvad der er hvad.

Når man holder kraftstikket med stikbenene opad og ledningstilslutningen nedad så er det som følger, fra venstre:

0  F Jord  F  F

Har aldrig set et kraftstik uden denne opmærkning.
Stikket er mærket med, hvordan ledningerne skal monteres, men jeg har set selve stikkontakten monteret forkert. Så nytter det ikke, at stikket er monteret som angivet.
Du skal lige vende stikket med benene nedad, når du angiver monteringen.

fase
Du kan være heldig at kablet der går fra den gamle opvaskemaskine til kraftstikket kan genbruges på den nye.
Dvs at du kan tage kablet af den gamle og stikke i den nye
Sumsar skrev den 22-12-2023 21:41:57

Du kan være heldig at kablet der går fra den gamle opvaskemaskine til kraftstikket kan genbruges på den nye.
Dvs at du kan tage kablet af den gamle og stikke i den nye

Sådan var det på min Simens/Bosch opvaskemaskine, der kunne jeg genbruge den eksisterende ledning fra den gamle opvasker, som var af samme fabrikat.

Vi prøver igen, i morgen --
Klip stikket af og montere det nye kabel i præcis samme ben i det flade stik som den gamle er monteret.
Så kan det ikke gå galt. 
Til andre i næsten samme situation, Så kan man montere en almindelig lampe til de 2 ben man har tænkt sig at bruge og så tænde. Det er væsentlig billiger at smadre en pære end at " klargøre "  en ny opvasker  til skrot. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis