Retning af sildebensgulv i hjørnelejlighed

Hej, 

Min kæreste og jeg er ved at lave gulv i vores lejlighed, men vi er meget i tvivl om hvilken retning vi skal ligge gulvet (sildeben). Gulvet er gennemgående i alle rum på nær badeværelset. Flere siger at det skal ligges i længeretningen af bygningen, men da bygningen er lige på et hjørne er der ikke rigtig en længderetning. 

Jeg vedhæfter et billede af plantegningen. Hvad ville i gøre og hvorfor? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skal (helst) ligge i parallelt med lægterne på taget :). Når det så er et hjørne, har du frit valg.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Da man ikke her umiddelbart kan se indendørs hvilken retning huset har, så vil det være godt at følge lofternes retning hvis de kan ses. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mit forslag er at søge på Google efter “herskabslejlighed sildebensparket” og så kigge på billeder.
Kunne se at virkningen var voldsom med de 2 stuer du har om det er på den ene eller anden vej.
Jeg vil mene at det skal ligge med 45 grader til væggene. Så når man kigger ind af en dør, ser man stavene ligge diagonalt. Den med lægterne på taget, synes jeg er forkert.
GodeVen skrev den 21-12-2023 10:18:47

Jeg vil mene at det skal ligge med 45 grader til væggene. Så når man kigger ind af en dør, ser man stavene ligge diagonalt. Den med lægterne på taget, synes jeg er forkert.

Vi har lige haft to bekendte tømrere ude til at kigge på noget. De svarer - uafhængigt af hinanden - at det skal ligge i samme retning som kip/lægter. Vi mente, vi var utraditionelle fordi vi havde lagt dem i "gå"-retningen af rummet.

Men jeg søgte på nettet pga din kommentar, og kan se der dukker helt andre svar op end hvad tømrerne har sagt. Der kan man bare se.

https://www.pergo.dk/da-dk/artikler/retning-gulvbraedder

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Annonce
Pas nu på betegnelserne af retning.  Nå jeg skriver retning, er det retningen på stavene, som jeg tænker på. Men måske bruger andre en anden definition. Fx linjen mellem vinklingspunkterne.

Retning som kip/lægter, vil i min betegnelse betyde af nogle af ligger parallelt med væggene.  

Betegnelsen gå-retningen af rummet giver ikke mening for mig. Jeg vil tage det for givet at de skal ligge i samme retning i alle rum, ellers bliver det noget roderi, når man kan se fra et rum til et andet.

Optimalt ville jeg sige at i stuerne skal “spidsen” af sildebenen gå i retningen Ø-V - men så ser det måske dumt ud i gangarealerne - for der burde det nok gå den anden vej. Men ellers som tidligere Google en masse billeder af forskellige former for retning, eller simpelthen ligge nogle m2 ud på gulvet og se hvordan det ser ud.
Måske skifte retning når det skal id i entre og gangareal?
Det dine tømrere har svaret med gulvbrædder i længderetningen af huset holder stadig, men gode ven har jo fuldstændig ret de enkelte stave i sildebensmønsteret skal ligge 45 grader vinklet ifht. væggen.
Personligt ville jeg ligge mønstret så spidserne pegede fra stue mod spisestue, da det er der du har det længste ubrudte kik.
Jeg ville helt sikkert ikke vende mønster som Martin.v foreslår.

Selvbygger med stort S. 
Da stuerne er der man vil opleve gulvet i største flader, er det dem der skal bestemme.
Dvs. helt klart ø-v
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis