Understøbning - hvordan renser jeg sokkel?

Understøbning: Hvordan renser jeg bedst soklen, så det nye beton-fundament kan binde?

Jeg understøber etapesvist efter ingeniørplan. Lave nyt fundament i beton og slutter med er lag ekspanderende beton/mørtel mellem det nye fundament og det gamle.

Huset, en murermestervilla fra 1933, står på solid lerjord. Det rokker sig ikke, men er til gengæld også meget besværligt at få af i tilstrækkeligt omgang.

Jeg kan se der er nogle ældre og gode opslag om understøbning. Lige den her detalje er dog ikke beskrevet. Jeg håber der er nogen der har gode fifs til det her konkret arbejde.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette er bare mit bud, og da det omhandler vand og en højtryksrenser, er tidspunktet for sådan noget nok bedst om sommeren, så stedet kan tørre op hurtigt igen. Men efter rens, ville jeg påsmøre en tynd blanding af beton, evt. med noget binder først, så den nye op muring har en frisk og ren flade at hæfte på. Det blot mit bud, men vent til andre byder ind.
Vh. Carsten

Brug "knofedt"   dvs. hammer og mejsel, bedst med mejsel på elektrisk borehammer, for afrensning af undersiden på nuværende sokkel. Evt. hug 2-3 cm af nuværende sokkel, derved opnås ren vedhæftningsflade, uden nogen form for jord i/på vedhæftningsfladen.
Hvis du bruger højtryksrenser for du bøvl med med vand og blød støbebund.
Husk ingen form for løs jord i bunden af udgravningen, når du støber.
Skønt projekt du er startet på, jeg var igennem samme omgang sidste år :-) 
Jeg brugte en stålbørste til boremaskinen for at rense det gamle fundament af, da der også var meget ler i jorden. 
Det samme gjorde jeg på siderne af støbningen, når disse var gravet fri. 

Mvh. Frederik
  1. Tak. Jeg er også nået frem til at gøre det uden vand. Stort projekt, men det bliver godt når det engang er færdigt!
Du får helt sikkert den bedste binding hvis du hugger af den gamle beton, så du kommer ind til helt rent og ru beton.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis