Ophæng af 'hængekøje' i gipsloft

Jeg vil gerne hænge en yoga-hængekøje op i vores loft. Den ser sådan her ud: https://www.ebay.com/itm/175429726886

Vi har dobbelt-lags gipslofter, men da den skal kunne holde til både voksne og vilde børn, tænker jeg at jeg skal have fundet enten et spær eller igennem til det beton-loft, som ligger et sted inde bagved. Derfor:

1. Hvor meget kan sådan nogle spær, som bruges til at hæfte gipslofter på, holde til?
2. Kan jeg bruge betonloftet bagved til ophæng, uden at ødelægge gipsen helt? 
Jeg havde en tanke om at bore igennen, sætte en ekstra plade på udenpå gipsen og så nogle kæmpe-lange ophængs-kroge igennem hele lortet. Men er det overhovedet muligt at se til, gennem et bor-hul i gipsen?

Andre idéer er meget velkomne. 

Ditte R. Lønstrup
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender vi ikke belastningen på omtalte køje, men selv med 2 lags gigs og forskalling under, er det stadig din forskalling der bærer det hele. Og selvom en denne er skudt op med rille søm eller måske skruet, ville jeg vælge en sikker fundering koblet direkte til spærene. Ps. et armeret betondæk kan sagtens bære, men kan være en udfordring at bore i, grundet netop armering. 

Den skal givetvis op i betonen, som dog typisk er etagedæk med huller i. Vi hang en gynge op på den måde. Det var - mildest talt - hårdt af mange årsager. Men det holdt og kommer aldrig ned igen af nuværende ejer 
Har du tegninger på huset så man kan se konstruktionen. Der er ikke både spær og betonlofter, så det er lidt svært at rådgive præcis. 
Er det forskalling under beton loft, så skal du ophænge den så skruen går igennem forskalling, og så fastgøre den oppe i beton. Hvis den hænger ude midt i gips plader så vil jeg tro at de sideværts bevægelser vil lave hullet større og større. 
Du behøver jo ikke at se hvad der er deroppe. Når du borer igennem forskalling med f.eks. 10 mm  bor finder du afstanden op til betonpladen. Der bores så op i denne også med 10 mm bor. Så sætter du 10 mm rawlplugs på den skrue du vil bruge og med en hammer bankes det hele op indtil plugs sidder oppe i beton pladen. ( målt afstand ) 
Så skrues det yderligere fast.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælp :-)

Når jeg skriver spær, mener jeg selvfølgelig forskalling - sorry. 

Det lyder som om løsningen er at bore gennem forskalling, ind i betonen (som ja, er meget svært fremkommelig, men vi har en god borhammer), op med plug og så ophæng i. Det tror jeg også nok skal holde til lidt af hvert. 

Hvordan finder jeg forskallingsbrædderne bag loftet? Har aldrig selv sat et op - sidder de bag samlingerne, eller er der en metode?

Ditte R. Lønstrup
DitteRL skrev den 20-12-2023 10:28:04

Tak for hjælp :-)

Når jeg skriver spær, mener jeg selvfølgelig forskalling - sorry.

Det lyder som om løsningen er at bore gennem forskalling, ind i betonen (som ja, er meget svært fremkommelig, men vi har en god borhammer), op med plug og så ophæng i. Det tror jeg også nok skal holde til lidt af hvert.

Hvordan finder jeg forskallingsbrædderne bag loftet? Har aldrig selv sat et op - sidder de bag samlingerne, eller er der en metode?

Bag samlingerne. Tag gerne et billede så kan du få råd dertil. Du kan også sætte det fast med ankre og gevind. Der er en del muligheder. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også