Hjælp: Mit Velux vindue lukker ikke ordenligt

Mit gamle Velux vindue på mit badeværelse er begyndt at drille. Når jeg forsøger at lukke vinduet, griber det ikke fat og lukker ordenligt. Man skal normalt bruge rimelig meget kraft for at få lukkemekanismen til at gribe fat, men det er som om noget blokerer, så det ikke kan lukke. Er der nogen der ved, hvad løsningen er på dette problem? Jeg har optaget denne lille video, hvor man kan se, når jeg forsøger at lukke. Billeder af vindue er vedhæftet.

Video: https://drive.google.com/file/d/1JVXn9xISnQfzedunoqIAyIpx3UkRXoDh/view?usp=share_link
Mit gamle Velux vindue på mit badeværelse er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forklaring står i hvert foto.

Julefreden har sænket sig her i hjemmet, så vi er ikke lige kommet videre. Gør vi nok i de kommende dage. Du hører fra mig til den tid 😊

Ha' nogle dejlige juledage og rigtig mange tak for hjælpen med mit vinduesproblem! 
Jeg havde det samme problem med det samme vindue, jeg fik det skiftet til et nyt.
Det nye vindue er alle pengene værd, virkelig lækker kvalitet.(og det var ikke super dyrt)
Det er en af de gode ting ved Velux at man stadig kan få et nyt som passer.
En nyt er dog lidt tykkere så lysning bliver lidt mindre.

Ved ikke om du kan bruge det til noget.

Jenneren skrev den 24-12-2023 08:52:58



Ha' nogle dejlige juledage og ...

 Tak og i lige måde.

Nå, så fik jeg kigget på det igen.

Jeg har kommenteret de punkter, som du beskrev i sidste besked nederst.

Du skrev i en af dine tidligere beskeder, at jeg skulle afmontere slutblikket for at se, om det var denne, som blokerede at vinduet lukkede ordenligt (det ville jo give god mening). Det gjorde jeg, men det har ikke løst problemet. Vinduet opfører sig på samme måde og hamrer bare mod karmen, når jeg lukket uden at ventilationsklappen aktiveres og låser vinduet. Ergo, tænker jeg, at det ikke er slutblikket, der er problemet.

Jeg kan desuden godt aktivere kløerne med fingrene (hvor der er “lidt modstand på med det samme”, som du skrev). Når jeg gør det kan jeg smække ventilationsklappen i uden problemer. Jeg synes kløerne opfører sig på samme måde, som mine velfungerende vinduer.

Qua at jeg alt den tid jeg har haft vinduet har skulle bruge lidt ekstra power, når jeg smækkede det i, i forhold til mine velfungerende Velux vinduer, bilder jeg mig ind, det er “låse mekanismen”, som der er problemer med altså. Altså den del, som gør at ventilationsklappen er nem og smidig at lukke i (og som jeg ikke aner noget om hvordan fungerer 😊). På mine velfungerede vinduer kan jeg bare trykke ventilationsklappen i med lidt kraft uden at smække. Det har jeg aldrig kunne på dette vindue, som jeg så nu overhovedet ikke kan smække i. Giver ovenstående mening? 😊 Jeg tænkte, om man kunne åbne låsehuset og se om noget derinde skulle smøres. Tror du det ville give mening?

I forhold til de kommentarer du skriver så:
  1. Der er lidt modstand på kløerne, når jeg trykker på dem med fingrene, så tænker umiddelbart de fungerer, som du beskriver de skal. Når jeg aktivere dem manuelt kan jeg godt lukke ventilationsklappen uden problemer. De fungerer desuden på samme vis, som mine velfungerende vinduer.
  2. I forhold til at file og/eller give fedt, jeg usikker på, om det giver mening (men gør det selvfølgelig gerne). Jeg har jo afmonteret slutblinket og det har ikke ændret noget, så det er vel ikke slutblinket, der er problemet…. Eller måske overser jeg noget? 😊
  3. I forhold til at bøje de 2 flige så er jeg også usikker på, om det hjælper hvis det er ikke er slutblinket den er gal med… men som sagt overser jeg måske noget 😊
Beklager lang besked! (:
Annonce
Du kan sagtens komme til at give låsehuskassen (låsemekanismen) noget fedt, skru de 2 skruer ud, der sidder i låsehuskassen, derefter kan den fjernes fra rammen, så er der frit adgang til "mekanismen".
Låsehuskassen styres af 2 runddorne, så den den skal måske lirkes af.
De 2 hængsler som jeg viste tidligere skal have fedt, ellers er friktionen for stor, da det er metal mod metal.
Når du har givet dem fedt, skal du bevæge vinduet frem og tilbage uden at smække vinduet, så fedtet kan blive fordelt i hængslerne.
Du skal også give slutblikket fedt, jeg kan se at det som har været der, er indtørret.
Alt syrefri fedt er okay at bruge.
Du nævner at de andre ovenlysvinduer er lette at lukke, men er de lige så gamle som den du har problemer med?
På et af de fotoer du viser, ser det umiddelbart ud til at hængehøjden, (afstanden mellem ramme og karm), er rimelig stor, ab fabrik skal hængehøjden være større end 2mm men mindre end 3,5mm, på fotoet ser det ud til at den er 5-6mm.
Hvis den ikke har samme højde i begge sider, kan rammen skrabe på i den ene side, hvilket gør at vinduet bliver svære at lukke og det kan du ikke gøre noget ved.
Men som det første, giv hængslerne noget fedt, som nævnt ovenfor.
Gennembrud! Tror vi har fundet ud, hvor problemet er.

Som du skriver sidst i din sidste besked hængehøjden muligvis problemet. Så vidt jeg se, snitter kløerne kun slubblikket, hvilket er grundet til at ventilationsknappen ikke aktiveres og låser vinduet. Har indsat nogle billeder nedenfor, hvor jeg sammenligner mit gode velux med det vindue jeg har problemer med.

Billede Nr. 1: Problemvinduet

Billede Nr. 2 Vindue som fungerer

Jeg har også målt hængehøjden mellem de to vinduer, og som du kan se (og rigtig nok selv skrev i sidste besked) er der forskel.

Billede nr. 3: Hænghøjde på problemvindue

Billede nr. 4: Hænghøjde på Vindue som fungerer

Jeg går ud fra, at løsningen er, at jeg justerer hænghøjden, så den afstand ml. øverste karm og vindue blive mindre, således kløerne rent faktisk slutblikket. Er du enig i det? Hvis ja, er spørgsmålet bare hvordan..... måske du ligger inde med det svar? 😊

... hov numrene på billederne er omvendt af, hvad jeg har skrevet. Håber du kan hitte rundt i det (:
Tja den perfekte løsning er det ikke, men du kan ligge en tynd liste, f.eks. en omrøringspind til maling under slutblikket. Husk blot at bore et hul til slutblik styretappen, er listen for tynd, lægger du bare 2 lister under slutblikket.
Den perfekte løsning, er selvfølgelig at tage rammen ud af karmen, og bore nye huller til styretapperne på hængslerne, men det kræver et par ekstra hænder, da vinduet vejer en del, samt at få "bananen" på rammehængslet, til at komme ind i slidsen på karmhængslet, når vinduesrammen skal hænges igen.
 Det kan være besværligt, hvis man ikke har prøvet det før, selvom man er 2.
Men husk nu at få smurt de beslag jeg har nævnt, du vil få meget lettere ved at lukke vinduet.
Det lykkes!

En enkelt omrøringspind var nok. Nu virker vinduet, som var det nyt. Kæmpe mange tak for de gode råd hele vejen igennem - skønt at kunne få god vejledning herinde.

I forhold til de beslag, som du nævner, så mener du dem, som vinduet roter omrking, ik? Altså de to belag i midtfor i hver side af vinduet?

Endnu en gang tak!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også