Tænd for varmeanlæg rækkefølge

Jeg bor i lejlighed som har en egen separat streng på varmeanlægget.

Der sidder en egen cirkulationspumpe før fordeleren ud til de tre gulve varmen skal ramme. Pumpen kører fint.

Men jeg har kun (lidt) varme i det ene gulv.
Den øvrige varme i huset er ok

Der er masser varme på indgangen til mit system, men det bliver ikke fordelt ud til de tre rum.
 Det ene rør bliver varmt. De to andre ikke.

Noge  tips?
Mon pumpen står rigtigt?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I lodrette gulvvarmeslanger kan der godt stå en del luft ! - Prøv at fjerne det ved at åbne for en kreds ad gangen men fuldt flow på gulvvarmepumpe på den åbne kreds. Prøv evt. i kombination med ekstra vandtryk på hele anlægget.

Men måske det bare er dine 2 ventiler det hænger...
@thomas - mange tak... jeg er totalt novice på det her.

Kan du ud fra mine billeder sige hvordan jeg forsøger de to ting du har foreslået?
Prøv først at rode med de 3 hvide ventiler inde ved væggen. Prøv at åbne og lukke dem - helst en ad gange - mens der står 22 w på pumpen.
Hvis det ikke virker så skal du hælde mere vand på dit anlæg - du har sikkert en trykmåler et sted og en studs hvor du kan hælde mere vand på systemet - hæld op til 3 bars vandtryk på - og gentag det med de hvide ventiler. Så burde det virke.
Vandtryk på anlægget vil ikke virke på luft i systemet med mindre det er meget lavt. Kommer der 3 bar på fremløb er der også 3 bar på retur. Men der skal være mindst 1 bar helst 1,5 bar for at det er ok. Men er det lejlighed så er det ikke sikkert du har adgang til det.
Du har ikke styring på dit anlæg fra hvert rum, så temperaturen skal indstilles på den fælles termostat som ses lige under pumpen.
Men det gode råd med at pumpe i en streng ad gangen er ok. Det gør du ved at skrue de 2 hvide dæksler helt i bund / op og den sidste skrues helt af. Ved den som er skruet af ser du en stift. Denne prøver du at skubbe op med en flad ting, og så skal den selv komme ud igen. Hvis det er tilfældet lader du det køre sådan i 10 . 15 minutter og håber så på at denne kanal bliver varm. 
Øvelsen gentages med en af de andre o.s.v. 
Når du har fået varme i alle kredse skrues dæksler lidt på igen, og du afventer hvad der sker i de næste dage. Bliver der for varm skrues den fælles termostat ned, og modsat hvis du fryser i rummene. 
Er der små rum som bliver for varme men du har det passende i det store rum, så skrues de 2 hvide dæksler helt i bund og dernæst 1 omgang ud  igen. 
Du venter så igen et par dage og mærker efter, det rum  som du stadig fryser i skal så måske have en 1/2 omgang mere ud. Efter at du har fået det justeret så det er ens i de 3 rum ( sveder eller fryser), regulerer du kun på den fælles termostat.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak til jer begge to for gode råd. Det virker OG jeg er blevet en del klogere på anlægget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis