Plastikmaling i gammelt badeværelse

Hej alle

Jeg flyttede sidste år ind i en gammel københavnerlejlighed med et relativt stort badeværelse (3,5 kvm). Der er mekanisk udsug i badeværelse, men det er rigtig dårligt placeret og jeg er usikker på, hvad der lige ligger inde bag ved ventilatoren - bottom line, det virker ad helvedes til, også selvom den bliver renset.

I badeværelset er der malet med hvad jeg gætter på er plastikmaling (der er kun fliser i brusenichen og så selvfølgelig på gulvet), hvilket medfører, at det drypper fra loftet og driver ned af væggene, når man har været i bad og der hurtigt opstår skimmel derude. Loftet bliver engang i mellem vasket med rodalon, men jeg har overvejet, om en løsning kunne være at spartle med en diffusionsåben spartel (evt. med fugtbremse, som man gør i fugtige kældre) og så male med en diffusionsåben maling. 

Vi har i forvejen planlagt at male derude, men har ikke råd til en større renovering. Er der nogen, der kan give et godt råd til hvordan vi kommer det lidt irriterende problem til livs?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du slipper kun af med fugt, ved at udskifte den fugtige luft. For at din ventilator kan suge luft ud, skal der tilføres tilsvarende ny luft til rummet. Hvis der ikke kan komme ny luft til, vil din ventilator virke dårligt.
Så jeg ville starte med at undersøge hvor den friske luft skal komme fra. Typisk vil man lave en revne under døren på et par cm, så der kan suges frisk luft ind den vej. Men hvis din dør lukker helt tæt, så kan det være problemet.
Start evt. med at prøve at lade døren stå på klem, når du bader. Så kan du vurdere om yderlige lufttilførsel hjælper.
Hvis du får styr på ventilationen, så loftet er knastørt efter nogle timer, får du næppe problemer med skimmelsvamp.
Hvis du ikke har fugtighedsmåler kan nedenstående anbefales - med app får du så vist historik den gemmer 1 gang hver time men viser kontinuerligt på display og app. Jeg ville nok bade for lukket dør -men efter badet lade den være mere eller mindre åben til fugtigheden er nede - selv de billige ventilatorer fra omkring 100kr er angivet til at udskifte omkring 100 m3 luft i timen og bruger vel 10-15 watt. åben også gerne et vindue efter badet -også selvom derikke er vindue i badeværelset.

Hos mig er dug på spejlet væk efter 10 min med en billigventilator. Enig med godeven.

https://www.pricerunner.dk/pl/453-3200009636/Indeklima/Xiaomi-Mi-Temperature-and-Humidity-Monitor-2-Sammenlign-Priser

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også