PL Loftsdåser og røraflastning

Elinstallation:
Ved isætning af et flexrør i en PL-dåse bruger man nu en en røraflastning på enden flexrøret inden den sættes i PL-dåsen.
Førhen kunne man bare skubbe flexrøret direkte ind i PL-dåsen.
Disse kan kun finde online, ikke i fysiske butikker.

Så forstår jeg bedre at jeg kunne bare ikke masse flexrøret i dåsen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor kan du ikke få rør korrugerede eller glatte ind i PL dåsen uden den viste røraflastning. Vil du sikre, at tilslutningen er tæt?

fase
Den kan bare ikke mases derind.
Flexrøret er for blødt. (For billigt: Gråt, fra en byggemarked 
Købte nogle røraflastnings stykker, satte dem flexrøret og så klikke dem ind i PL loftsdåsen uden problemer.
Det billige mørkegrå flexrør vil du få problemer med hele veje igennem byggeriet. Det er langt bedre at bruge kabler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja Eik, det har jeg fundet ud af men havde 2 ruller liggende ...... og flere forskellige farvede 100 meters ruller af 1½²☹️
Jeg har brugt det " 2 " gange i mit lv. Første og sidste. Det var i en tilbygning til sommerhus, og jeg var løbet tør for det vi kalder almindelige. Så lånte jeg en 1/2 rulle af en ven. Der var mindst  steder hvor jeg efterfølgende måtte skille trævæg / loft ad fordi røret var knækket eller skubbet sammen. Og hver gang jeg skulle have clips på. var der stor risiko for at det splintredes. Dette var før reglen om kabler blev ændret. 
Et godt råd, få trukket ledninger i inden du laver loft færdig.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg forstår godt dit råd og takker for den, men de er bag et let nedtagelig loft så de er til at komme til efterfølgende.
Ja de billige flexrør virkelig noget værre lort.  ☹️
ev elmand skrev den 22-12-2023 12:49:00

Jeg har brugt det " 2 " gange i mit lv. Første og sidste. Det var i en tilbygning til sommerhus. Der var mindst  steder hvor jeg efterfølgende måtte skille trævæg / loft ad fordi røret var knækket eller skubbet sammen. Og hver gang jeg skulle have clips på. var der stor risiko for at det splintredes.
Et godt råd, få trukket ledninger i inden du laver loft færdig.  

Du har ret. Jeg har brugt det tre gange, første, sidste og eneste og gør det ikke mere. Den medførte nedtagning af beklædning på et stykke. Efter den tid blev der trukket ledninger i rørene inden beklædningen blev monteret.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis