Bosch pts10 bordrundsav / fejl? El. Defekt klinge.

Jeg ligger inde med en bosch pts10 bordrundsav. Jeg bruger den klinge der fulgte med (købte savne brugt)… jeg kan indstille alt så det står snorlige, men mine snit er simpelthen dårlige. De er ret bølgede uanset størrelsen på det afskårne.

Jeg er ude i at købe en helt ny klinge (eller to) men inden jeg kaster knap over 1000 kr på sådan en, er der andre der har haft dårlig erfaring med denne sav? Eller er der andet jeg kan eller skal kigge efter?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også den sav. Ikke nogen faktastisk sav, men ok til hobbybrug.

Savede en skrue over med den originale klinge og købte så en billig klinge i Harald Nyborg. Den drillede med at vibrere sideværts så savsporet ikke var lige. Det stoppede da jeg købte en klinge i et bedre mærke.

Det kan også være andre ting som giver problemer. Har du prøvet at tage klingen af og tjekke om der er skidt imellem klingen og skruen? Er der slør hvis du drejer klingen rundt manuelt?
Det første du skal tjekke er om klingen er lige ved at dreje den rundt med hånden og holde en finger på siden så du kan mærke om der er slør som du ville gøre på et cykelhjul.
Så kan du kontrollere om klingen er parallel med landet.  
Det gøres ved at sætte et mærke med en tush et sted på klingens kant, men ikke på en tand,
Så drejer du klingen så mærket er tættest på "bordet" og der hvor du ville starte at indføre træet når der skal skæres.
Så tager du en pind og lægger den op mod landet så den "sidder i spænd" mellem landet (som er låst fast) og klingen.
Så fjerner du pinden, drejer klingen, så mærket nu er tættest på bordet igen men bare der hvor klingen "slipper" træet når du skærer.
Så måler du med pinden om afstanden til dit land er den samme.
Er den ikke det er dit land ikke parallel med klingen.
Du skal nu undersøge om landet er parallel med T-rillerne i bordet. Er det landet det, er det klingen det er galt med og skal rettes.
Er det landet, ja så er det det der skal rettes  

Men min erfaring er at billige klinger hurtigt bliver sløve, og sløve klinger brænder træet som, måske derfor blive dine snit ikke nøjagtige.
Det næste er hvad du skærer. Er det en plade skal klingen være beregnet til det (jo flere tænder jo finere snit) Hvis det er træ hvor der skæres på langs af årerne er det en helt anden klinge der skal bruges. Og endelig er der højde indstillingen når du skærer. En grundregel siger at klingen kun skal være 2-3 mm højere end det træ der skal skæres, fordi flest mulige tænder så er i træet samtidigt og det giver et renere snit.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svarene samt tippet med de 2-3 m! Jeg mistænker klingen, så jeg får lige testet den af.
Der er meget stor forskel på kvaliteten af platterne på runsavsklinger (som dag & nat) måles efter mohs eller rockwell skala.

Så du kan stort set købe en Hm klinge (hedder vist Hw nu om stunder) til en hvilket som helst opgave du skulle ha'

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Hårdheden på platterne har betydning for klingens holdbarhed. Hvis man ikke saver i noget der er meget hårdere end træ, og det er en sav, der ikke bruges hver uge, skal man ikke være så bekymret.

Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem hårdhed og pris.

Her er en video hvor forskellige klinger testes. Til sidst laves en en test, hvor god klingen er efter at have ramt nogle søm. Den dyreste er næst dårligst, efter den billigste (17 minutter henne i video)

https://www.youtube.com/watch?v=FBftTMJGIU0

GodeVen skrev den 05-03-2024 09:52:03

Hårdheden på platterne har betydning for klingens holdbarhed. Hvis man ikke saver i noget der er meget hårdere end træ, og det er en sav, der ikke bruges hver uge, skal man ikke være så bekymret.

Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem hårdhed og pris.

Her er en video hvor forskellige klinger testes. Til sidst laves en en test, hvor god klingen er efter at have ramt nogle søm. Den dyreste er næst dårligst, efter den billigste (17 minutter henne i video)

https://www.youtube.com/watch?v=FBftTMJGIU0

Ja Project Farm, tester virkelig igennem, og er ikke sponsorstøttet..



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis