Søger Råd: Gulvisolering med opvarmet kælder

Hej allesammen,

Jeg renoverer for øjeblikket den stueetage i mit hus fra 1974, der har en opvarmet kælder under en del af huset. Huset er bygget med gulv på strøer med ca. 200 mm afstand til både etageadskillelsen og klaplaget. Oprindeligt var der 50 mm isolering (stenuld) direkte under gulvet.

Min kælder er opvarmet, og der er maksimalt en temperaturforskel på 2-3 grader mellem stueetagen og kælderen. Jeg overvejer at forbedre isoleringen mellem etagerne, og jeg er klar over, at der er visse regler om maksimal isolering af gulvet direkte over terrændæk, især når det kommer til dampspærre osv.

Kan jeg tilføre mere isolering mellem etagerne uden at støde på problemer? Jeg tænker på at tage gulvet op og isolere med stenuld under og mellem strøerne, eller måske få sprøjtet papiruld ind. Er der nogen her, der har erfaring med lignende projekter, og kan give mig råd om, hvordan jeg bedst kan håndtere isoleringen for at undgå problemer med dampspærre og lignende?

Er der overhovedet nogen mærkbar fordel ved at efterisolere her?

På forhånd tak for jeres hjælp og erfaringer!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad vil du opnå med isoleringen?
Hvis kælderen alligevel er opvarmet tænker jeg ikke det ændrer så meget
Det har overhovedet ingen betydning.

Med 2-3 grader forskel og 50 mm isolering vil det være meget lidt varme, der går fra stueetagen til kælderen. Varmen fra stueetagen vil blot hjælpe med at varme kælderen op. Så den varme man mister i stuen, får man foræret i kælderen.

Besparelsen med ekstra isolering vil være 0 kr.
Tak for input. Det hører med til historien at jeg taget noget af gulvet op for at få flyttet en radiator og isoleringen her er gå lidt i stykker. 

Det lyder som om jeg bare skal få repareret det mindre område i stedet for at pille det hele op. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis