Min badeværelses-udluftning samler vand i ventilationsrøret

Hjælp!

En dag vi tændte for ventilationen på badeværelset blev der mørkt i huset. Efter lidt fejlsøgning fandt jeg fejlen - der lå vand i strømtilslutningen på kanalventilatoren som sidder på loftet.
Og der lå 1/2 liter vand i slangen op til udluftningen på taget.

Hvad har jeg lavet forkert???

Fra udblæsningsventilen i loftet på badeværelset løber en isoleret flex-slange op tjl en DUKA 100 kanalventilator på loftet. Fra den anden side af DUKA'en løber en isoleret flex-slange op til udluftningshætten på taget.

Men der samler sig alligevel (store) mængder vand i flex-slangen og også i bunden af ventilatoren som tydeligvis drypper ud og samler sig i is-klodser på loftsisoleringen.

Det er jo helt galt :) Men hvad har jeg gjort forkert? 

På forhånd tak

--- Bjørn Dirchsen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din kanalventilator er ikke isoleret, så der vil i hvert fald kondensere en del der.Kan du ikke montere ventilatoren lodret så du slipper for det vandrette stykke hvor vandet kan samles?

Selvbygger med stort S. 
Hvordan ser din taghætte ud? 
Superdiy skrev den 17-12-2023 16:14:16

Din kanalventilator er ikke isoleret, så der vil i hvert fald kondensere en del der.Kan du ikke montere ventilatoren lodret så du slipper for det vandrette stykke hvor vandet kan samles?

Jo det kan jeg prøve. 

Jeg giver det et forsøg :)

--- Bjørn Dirchsen
John9 skrev den 17-12-2023 19:52:39

Hvordan ser din taghætte ud? 

Uhh, det er en gammel 1974'er sag

--- Bjørn Dirchsen
Du skal nok tættere på :)
Er der utætheder rundt om hætten? Er toppen flad eller pyramide-formet?

Der kan være flere årsager til vandet i røret. Så du må op på taget og se efter, for at udelukke utætheder.
Annonce
Jeg har sjældent set en så flot og professionel udluftning...
Har samme problem.
Når vi har været i bad om morgnen og det er ca. 5 graders frost eller koldere - så dannes der kondens som løber tilbage ind i badeværelset - altså ud gennem ventilatoren.
Det løses ved at tænde for udluftningen manuelt - før badet startes - så varmes slangen op og den fugtige luft suges ud uden at kondensere :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis