Gasfyrs tryk skifter ml 2 og 1.5 bar få sek mellemrum med generende lyd (TIK) til følge

Hej Folkens

Mit gysfyr (Vaillant Ecotec) er startet på at ‘deaktivere’ fra 2.0 bar til 1.5 bar med sekunders mellemrum.
Hver gang det sker opstår der en høj TIK lyd fra fyret, der kan høres i det meste af huset…Nogle gange er det 2 sekunder med 2.0 bar, ned på 1.5 og så umiddelbart op på 2.0 igen - hver gang trykket falder kommer lyden…andre gange går der måske 10-12 sekunder… er opstået i går ud af det blå….

Håber der er nogle der kan pege i den rigtige retning så vi er sikre på om vi evt bør tilkalde en (dyr) tilkaldevagt…

Jeg har også en video, men ved ikke lige om det kan uploades… det kan måske tydeliggøre en del, hvis jeg har beskrevet det uklart…

På forhånd tak og glædelig jul!

Jesper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en video her gør det nok tydeligere….
Anlægstryk falder ikke bare og stiger på den måde. Jeg kan ikke se videoen, men kunne gætte på 3 vejs ventilen, som skifter mellem vand og varme. Måske der er en utæthed mellem de to kredse og når den så slår over, mærker den forskellen, men det er bare et gæt 

it is better to burn out than to fade away
Du skal lige have tjekket din trykekspansionsbeholder. Noget tyder på at den er “fyldt op med vand”, og derfor uden virkning. Når trykket er taget af anlægget, skal der være et fortryk på luftsiden af beholderen på ca. 0,8 bar. Mangler der tryk, skal der pumpes luft i beholderen.

Søren O
Nu ved jeg ikke om Søren kan se din video og det giver muligvis mening. 
Hvis det er rigtigt, vil der være en tydelig sammenhæng, mellem varme og høj tryk og lavt tryk ved lav temp. 
Skulle det bare være det, så er din ekspansions beholder defekt og skal skiftes. 

Nej jeg kan ikke se videoen, men det er netop for at udligne trykket at der skal være en (tryk)ekspansionsbeholder.

Søren O
Søren O skrev den 19-12-2023 20:54:30

Nej jeg kan ikke se videoen, men det er netop for at udligne trykket at der skal være en (tryk)ekspansionsbeholder.

Jeg siger ikke at det er forkert. Jeg fokuserede nok for meget på lyden, som om at der var stor trykforskel i et ventil skift, men tror at du har ret i at det bare kan være en ekspansionsbeholder. Jeg ved udmærket hvad den laver

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis