Sjusket håndværk - skal jeg betale faktura?

Jeg har haft et gulvfirma ude for at slibe mit gulv men jeg er desværre utilfreds med resultatet. Det er sjusket, der er lavet dårlige løsninger og det er ikke flot udført. Gulvfirmaet vil give en rabat på 500 kr. men jeg vil have det hele lavet om. Det går de ikke med til. Det drejer sig om en lille sum på 5.000. Hvor står jeg hvis jeg ikke betaler? 

Tak for input/råd.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
som gammel tømmermester har jeg stået din situation med kunder jeg har skulle hjælpe med dårlig udført arbejde fra 
underleverandører, så mit ??........har du nogle billeder du kan sende.

Bh.....dan--49      423315739
Der er mange nuancer før man kan stille alle tilfreds. Ofte anbefaler jeg at betale det som man mener der er udført, så vises en vilje og ikke bare "dårlig betaler". Nu drejer det sig kun om de 5000 kr eller 4500 kr hvis man siger ja til deres rabat for lortearbejde. Så det er ikke så nemt at tvinge dem til at lave det om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
lidt foto af det udførte ville hjælpe
Hvis du er utilfreds med det arbejde der er blevet udført, skal du ikke betale noget. Men du skal tage kontakt til dem, og bede dem om at udbedre det. Det skal jo være i orden inden man betaler.
Annonce
Man betaler ikke, da det er ens eneste pression. Man beder dem om, at udbedre og afhjælpe fejl og mangler.

Deres valg er at enten afskrive beløbet eller indlede retslige skridt. Man kan ikke sendes til inkasso på uafsluttet eller mangelfuldt arbejde. Eller jo, men den afvises i småtingsafdelingen i fogedretten.

Personligt gad jeg ikke have en dårlig håndværker til at lave endnu dårligere håndværk. Så jeg havde skrifligt meddelt dem, at de har 10 dage til at udbedre fejl og mangler, så arbejdet afsluttes som aftalt, samt at du afviser deres urimelige kompensations tilbud 
Hvis du ikke betaler, kan gulvfirmaet sende dig til inkasso. Så starter møllen. Så er det dem du skal forhandle med. Der kan klages og alt muligt. Hvis alle dine klager ikke accepteres de forskellige steder, så skal du betale. Hvis du ikke betaler, kan du ende som dårlig betaler, med de problemer det giver. Hvis de har erkendt at arbejdet er dårligt udført, ved at tilbyde dig 500 kr i rabat, vil de dog have en svær sag.

Det er dog tvivlsom om gulvfirmaet vil sende dig til inkasso ved så lavt et beløb. Under alle omstændigheder, skal de give dig en advarsel inden.
GodeVen skrev den 20-12-2023 12:07:55

Hvis du ikke betaler, kan gulvfirmaet sende dig til inkasso. Så starter møllen. Så er det dem du skal forhandle med. Der kan klages og alt muligt. Hvis alle dine klager ikke accepteres de forskellige steder, så skal du betale. Hvis du ikke betaler, kan du ende som dårlig betaler, med de problemer det giver. Hvis de har erkendt at arbejdet er dårligt udført, ved at tilbyde dig 500 kr i rabat, vil de dog have en svær sag.

Det er dog tvivlsom om gulvfirmaet vil sende dig til inkasso ved så lavt et beløb. Under alle omstændigheder, skal de give dig en advarsel inden.

 Hvis man har gjort rettidig indsigelse, skal småtingsafdelingen (hvad det vitterligt hedder) ved fogedretten afvise inkassokravet. Medmindre det en urimelig indsigelse. 

Sjusket håndværk er ikke urimeligt, og afvisning af et - efter egen forståelse - urimeligt forlig er ikke grundlag for en fogedforretning. 

Når en erhvervsadvokat i tillæg hertil fakturerer 4500 plus moms pr påbegyndt time, så skal man være mere end ualmindeligt masochistisk for at sende kravet til inkasso og senere fogedretten. Medmindre man kan sælge kravet. Visse inkassofirmaer køber gæld for 25-50% af pålydende. Og har egne advokater ansat og er pænt hårde.

Men som Godeven er inde på: de har indrømmet deres fejl, tilbudt et forlig og du står fint i forhandlingen til at kræve købet ophævet og/eller fejl og mangler udbedret. Det står ikke erhvervsdrivende frit for at sælge én ydelse, levere en anden og dernæst sætte egen pris for dét. Forbrugerloven er ekstrem god beskyttelse for forbrugere. Også her. Husk blot at de har krav på at udbedre fejl og mangler, hvis de ønsker det. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis