Erfaring med Blucher afløb og VVS’er

Jeg har tidligere stillet et spørgsmål om hvordan jeg kunne fjerne / undgå kalk i afløbsskålen, som er opstået efter jeg er holdt op med at bruge badet da jeg er væk det meste af tiden.
Alt jeg har gjort var bare at hælde nogen spande vand igennem ca. 1 x om ugen når jeg var forbi og deraf kalken :)

Og der fik jeg gode råd om at vente med at fylde vand på til den er næsten tørret ud, da nyt vand der hældes på er = mere kalk der vil sætte sig.
Så det vil jeg gøre.

Men vil det give mening at komme lidt sæbe / shampoo i vandet, for min vicevært siger at det er med til at gøre det svære for kalken at sætte sig ?
Eller andre fif, for så sætter sæben sig vel når det bare står stille…
Jeg ved ikke hvad andre gør hvor sommerhuse eller boliger står tomme i perioder..

Og er der nogen VVS’er der kan  oplyse hvad en udskiftning af vandlås ligger på, da jeg kan forstå mit er et gammelt Blucher ? (se vedhæftet billede)  Jeg tænker det skal bankes ud da det er støbt i gulvet 🙄
Og er der mulighed for at finde en VVS’er i dette Forum  ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som de fleste har svaret i den anden tråd, - folk gør ikke noget ved deres afløb. 
Afløb er konstrueret til at passe sig selv, hvis de udtørrer pga manglende brug, så hælder man lidt vand i. 
At overveje, at skifte den, - er efter min mening helt på månen.
Men et sted mellem 10.000,- og 50.000,-  før det ser ordentlig ud, afhængig hvad der er i gulvet.

Hvis du aldrig bruger afløbet så fyld vandlåsen med madolie eller kølervædske, det fordamper ikke.
Det er helt til månen af skifte afløbsskålen bare fordi den er gammel. Den fungerer også om 50 år.

Selvbygger med stort S. 
Helt enig i de foregående svar. En ny er på ingen måde bedre end den du har. 
Det er i øvrigt den allerførste model som Johannes Skibbild opfandt ( Stifter og mangeårig ejer af Blucher )
Altså den lave model med den skrå plade. 
Før den tid brugte man ellers S vandlåse af støbejern. Så vandlåsen kunne altid ses i lejligheden nedenunder, og skulle også renses den vej fra hvis den stoppede. 
Johannes var VVS mand og fik så startet den fabrik. Nu er det Amerikansk ejet og beskæftiger vel  3 - 400 mand  
De leverer som her til private men industri i alle afskygninger er også på kundelisten ligesom en stor del leveres til bl.a. krydstogt skibe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har bekymringsangst og derfor kan mine spørgsmål måske virker dumme for nogen.
Og ja jeg er bange for at gøre ( eller ikke gøre) noget der så kan ødelægge feks. rør, afløb, eller el.
Og ofte skyldes min bekymring uvidenhed…
Jeg ser kun der pludselig er kommet kalk efter jeg stoppede med at bruge badet, og fordi jeg ikke ved bedre så aner jeg ikke om det kan blive så slemt at det kalker helt til så vand ikke kan løbe ud en dag.
Da jeg boede til leje skænkede jeg det ikke en tanke, men nu da jeg står med ansvaret selv som bolig ejer, ja så er jeg nok blevet en smule nervøs for at komme til at skade noget….
Så jeg vil sige tak for alle gode råd og for at gøre mig klogere :) 
Ja så kan det godt bekymre mig at du har købt ejerbolig. 
Du skal lægge alle bekymringer til side og opføre dig som da du boede til leje. Altså vente til noget ikke virker og så søge hjælp / løsning på det. 
Hvis man er angst for hele tiden at gøre det rigtige så tager man skade i hovedet, eller hvor det nu sidder 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg havde det ikke før jeg blev ejer af en lejlighed…
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis