Brændt stikprop fra tørretumbler

Hejsa!

Jeg skulle tørre tøj her til aften, og da jeg tændte tørretumbleren hørte jeg en summende lyd. Da jeg hev stikproppen fra kontakten var det ene ben brændt, det samme var hullet i stikkontakten. Er det stikkontakten der ikke er gearet til den slags strømforbrug, eller hvad? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten overbelastning, eller en dårlig forbindelse, har der været fugtigt forværre det problemet.
Nu ved jeg ikke hvad din tumbler bruger af watt, men du skal da have en ny kontakt, og et nyt stik, en ny kontakt med jord ville være at foretrække.

Vi prøver igen, i morgen --
Tørretumbleren er nok leveret md det Schuko stik - Et tilfældigt opslag på en tørretumblersiger den skal på en gruppe sikret med mindst 10A - Men skift både stik og stikkontakt -gerne til en med jord. Begge de viste dele burde klare det og har nok gjort det mange gange - det lyder ikke som det var første gang tumbleren kørte i det stik.

Billedet viser helt tydeligt en overbelastning på grund af en dårlig forbindelse. Du kan med fordel skifte stikkontakten til en kontakt med Schuko kontakt. Det er ikke sikkert at din nuværende er med aktiv jord. Få en elektriker til at se på det.
F.eks. denne​​​

fase
Kurt54 skrev den 15-12-2023 01:51:50

Tørretumbleren er nok leveret md det Schuko stik - Et tilfældigt opslag på en tørretumblersiger den skal på en gruppe sikret med mindst 10A - Men skift både stik og stikkontakt -gerne til en med jord. Begge de viste dele burde klare det og har nok gjort det mange gange - det lyder ikke som det var første gang tumbleren kørte i det stik.

Vores tumbler bruger 900 W, det er typen kondenserende med kompressor, men er den en gammel type, bruger den nok betydeligt mere..

Så derfor spurgte jeg trådstarteren til strømforbruget på tumbleren..

Vi prøver igen, i morgen --
Den gamle stikkontakt har nok mistet fjerderkraften, så der har været dårlig forbindelse. Jeg ville blot skifte stikkontakten til en ny Fuga. Det må du gøre selv. En Schuko ville være en bedre løsning, men den kræver jord, så der skal der trækkes en ekstra ledning.

Stikkontakter uden jord kan være svære finde i et byggemarked, men de fås på nettet mange steder fra, fx
https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-dobbelt-stikkontakt-med-afbryder-15-modul-hvid-52789

Du skal også bruge en ramme. De smalle Baseline 50, kan du bruge alle steder hvor du udskifter en almindelig minitangent til Fuga.  fx
https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-ramme-baseline-50-15-modul-hvid-51237

Annonce
Som andre er inde på:

1. Ny stikkontakt som Godeven skriver. det må du gerne skifte selv. så længe det er dan samme type som før (dvs uden jord)
  2. Ny stikprop da den på tørretumbleren har taget skade. Her kan du anvende en shukostikprop da du ikke vil kunne få en dansk jord stikprop stikkontakt i den nye stikkontakt du skiftede i punkt 1 uden adapter. Vælg en stikprop med sølv stikben så du ungår anløbent messing med tiden
  3. Sørg for at montere stikproppen korrekt så der er god forbindelse og aflastning
Husk at slå strømmen fra når du skifter stikkontakten

Vejledninger kan findes på youtube med videoer fra Sikkerhedsstyrelsen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for alle de gode svar. Der sad faktisk en stikkontakt med jord inden for rækkevidde af tørretumbleren, det sad løst så det var nok derfor de tidligere ejere ikke har brugt det (vi er næsten lige flyttet ind i huset). Der kom ny stikprop med jord på, og den defekte kontakt skiftet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis