Sengegavl mod ydervæg

Jeg er flyttet i en lejebolig, som har ydervægge i de 2 værelser. Da jeg var her for at se lejligheden, da havde begge værelser (og netop dé vægge) større sorte plamager. Viceværten sagde at der nok bare aldrig var luftet ud.
Jeg kan mærke at væggene er ret kolde og begge værelser har døre/skaber/vinduer placeret sådan, at jeg kun kan sætte senge op mod ydervæggene.
Jeg har en dejlig sengegavl, men vil jo ikke sætte den lige op af væggen og så lave skimmelsvamp/plamager igen.
Men hvis den skal 10 cm ud? Det er godt nok meget i det lille rum :-(
Hvad sætter jeg mellem væg og sengegavl? Hvis jeg kunne skaffe et ophæng, som var tilpas “dyb” eller bred eller hva det hedder :-)
Og dét ophæng skal vel både være for oven og for neden? Eller?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste du kan gøre er at sætte sengen 10 cm fra væggen, så der kan komme luftcirkulation bag sengegavlen og så sørge for at holde varme på soveværelset, så fugten ikke kondensere på væggen, men samtidigt få luftet ud så fugtigheden kan komme ud. Du skal ikke sætte noget mellem sengegavlen og væggen, det vil kun skabe problemer, med mindre du vælger at bygge en forsatsvæg op med isolering, dampspærrer og hele pivtøjet.
Jeg ville lime 2,5cm flamenco  på det område som gavlen dækker sætte en hjørneliste rundt male det  og så sætte sengen op ad væggen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 15-12-2023 12:14:06

Jeg ville lime 2,5cm flamenco  på det område som gavlen dækker sætte en hjørneliste rundt male det  og så sætte sengen op ad væggen.

Alt for stort projekt for mig 🙈 Men tak for input!

perhans skrev den 14-12-2023 10:32:57

Det bedste du kan gøre er at sætte sengen 10 cm fra væggen, så der kan komme luftcirkulation bag sengegavlen og så sørge for at holde varme på soveværelset, så fugten ikke kondensere på væggen, men samtidigt få luftet ud så fugtigheden kan komme ud. Du skal ikke sætte noget mellem sengegavlen og væggen, det vil kun skabe problemer, med mindre du vælger at bygge en forsatsvæg op med isolering, dampspærrer og hele pivtøjet.

Ja det kommer så ikke til at ske.. Hmm jeg må finde en måde at holde øverste og nederste del af sengegavlen ude fra væggen 🤞🏻

Vilsågerne skrev den 15-12-2023 13:47:49

kovas skrev den 15-12-2023 12:14:06

Jeg ville lime 2,5cm flamenco  på det område som gavlen dækker sætte en hjørneliste rundt male det  og så sætte sengen op ad væggen.

Alt for stort projekt for mig 🙈 Men tak for input!

Jeg mener sengegavlen den er vel blot 1,5m2 eller er den kæmpestor?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også