PEX rør dimensioner

Jeg skal have trukket PEX rør til brugsvand i mit hus i stedet for de gamle tærede galvaniserede jernrør. Fra hovedledningen ind i huset skal der trækkes ca. 15 meter henover loftet til badeværelset. Mit spørgsmål er, om det er tilstrækkeligt med 15mm PEX, eller skal vi op i noget større? MVH Jonas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med hen over loftet, er det så i opvarmet område ?
For stillestående vand fryser let, så forhindring af dette, skal lige med i overvejelser om føringsvej.
Ja det er opvarmet, de gamle rør var ført samme vej.

Hvis det er 1 rør pr. tappested er 15 mm fint. Fordeler du det ud til håndvask, toilet, bruser, badekar mm i badeværelset bør du gå op i 22 mm for at undgå at mangle vandtryk.

Selvbygger med stort S. 
Er der egentlig regler for det? Jeg er bare nysgerrig🙂
Dette er en situation, hvor man ikke "bare" skal overdimensionere for en sikkerheds skyld. Jo større rør, jo mere vand skal der rende ud, før f.ex. det varme fra din Varmekilde når frem. Så det er relevant at overveje det ret nøje.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvor langt er der tale om ?

Tænk på at en 15 mm PEX har en indre diameter på ca. 10 mm. Det betyder et tryktab på ca. 0.9 bar per 10 meter ved et flow på 10 Liter/min.

Jeg bruger 18 mm før forgrening og 15 mm efter forgrening.
18 mm er maks man skal gå op til. I sådan et badeværelse er der sjældent åbnet mere end 1 tappested adgangen. Så den med flere samtidige tapninger er sjældent eksisterende. Lige bortset fra håndvask efter toilet skyl ( Cisterne fyldes) Men den fyldes ikke ed så stort et forbrug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis