Lysdiode rød tåler ca 2,2 volt

Jeg har spørgsmål angående lysdiode et spørgsmål er der nogen der ved om man kan sætte ca.330 volt dc til sådan en når man har en formodstand på ca 1,6 megaohm 330v minus 2,2 volt som lysdioden bruger da skal spænding over modstanden være ca 328 volt ,man vil nok ikke lave en sådan opstilling i virkeligheden men det er rart at vide om minudregning er rigtig lysdioden bruger ca 20/ 25 miliampere tak

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
328V / 20mA giver 16,4kohm ikke 1,6Mohm

I øvrigt bliver den afgivet effekt i modstanden:
328V * 20mA = 6,56Watt
Din udregning er forkert. Havde du skrevet 16 kilo-ohm, var det rigtigt.

Lysdioder bør altid reguleres på strømmen, ikke spændingen.

Da spændingsfaldet over lysdioden er under en 1/100 af den tilførte spænding, kan du ignorere den. Brug:
U = 330 V, I = 0,020 A.  U = R * I  =>  R = U / I.
R = 330 / 0,02 = 16500 ohm = 16,5 kohm.

Nej, man ville aldrig gøre det på den måde. Der ville blive afsat over 6 watt i modstanden.
Laver man den alligevel vil dioden vel kun lyse halvdelen af tiden og afsætte effekt i modstanden  ½ af tiden - idet jeg går ud fra i taler vekselstrøm. Jeg har brugt princippet ved 12V jævnstrøm - da virker det fint hvis dioden vender rigtigt.

 

330 volt dc = 330 volt jævnstrøm
Nej jeg snakkede om jævnstrøm vekselstrøm som er ensrettet til ca 330 volt  230volt vekselstrøm gange med 144 er ca 330 volt jævn

 

Annonce
GodeVen skrev den 13-12-2023 10:36:41

Din udregning er forkert. Havde du skrevet 1,6 kilo-ohm, var det rigtigt.

Lysdioder bør altid reguleres på strømmen, ikke spændingen.

Da spændingsfaldet over lysdioden er under en 1/100 af den tilførte spænding, kan du ignorere den. Brug:
U = 330 V, I = 0,020 A.  U = R * I  =>  R = U / I.
R = 330 / 0,02 = 16500 ohm = 16,5 kohm.

Nej, man ville aldrig gøre det på den måde. Der ville blive afsat over 6 watt i modstanden.

 Bare du selv kan bestemme dig til om det er 1,6kohm eller 16,5kohm  


Jeg se at det giver ca 6,6 watt angående modstand har jeg kommet et 0 for meget på min udregning så det burde have været 16,55890 k ohm i stedet for samt en formodstand på mindst 6,6 watt bliver nok varm  da watt er effekt afgiver varme men tak for besvarelsen

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis