Låsectlinder hoveddøren

Hej der ude. Min cylinderlås er gået vist istykker på den udvendige side. Man kan stikke nøglen i men kan ikke dreje. På den indvendige side er der ingen problemer. Har prøvet at puste den med trykluft og smøre den. Men det hjælp ikke. Hvordan  ved jeg hvilken cylinder jeg skal bruge så jeg kan skifte den ud?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er en dråbecylinder
der sider en skrue i kanten af døren , skru den ud og cylinderen er lige til at trykke ud ( skal være låst op )
Hej tak. Så det jeg skal  kigge efter er bare en dråbecylinder. De sku alle passe i? Så længe det er en dråbecylinder?
A.K skrev den 12-12-2023 21:32:24

Hej tak. Så det jeg skal  kigge efter er bare en dråbecylinder. De sku alle passe i? Så længe det er en dråbecylinder?

du skal lige have dørtykkelsen målt

ellers skru den ud , og tag den med i butikken , den er nem at tage ud
Ofte er det ikke cylinderen, men det den griber fat i inde i låsen, der er problemet.
Når du har cylinderen ude, prøv at se om du så kan dreje den.
Annonce
Har du sikret dig at nøglen kommer helt ind i låsen?
Bare en lille smule skidt bevirker at nøglen ikke kommer helt ind, og derved ikke kan drejes.

I så fald du er nødt til at købe ny dråbecylinder bemærk så:
Bruger du samme nøglen til andre døre i huset, i så fald kan du få omkodet cylinderen, såfremt det er samme fabrikat, f.eks. Ruko eller hvad nu den hedder.
Gode ven.  Hvad hvis man kan dreje den? Kan de fixes på en måde eller?
Jeg kender ikke låsekasser med dråbecylinder, men dem med de ovale og runde cylindre er det vigtigt at de sidder rigtigt i låsekassen. Hvis de sidder forkert, kan man risikere at de ikke kan dreje rundt eller drejer rundt uden at de får ordentligt fat.

Måske er det nok at tage cylindrene ud og sætte dem ordentligt på plads igen.

Hvis du mener med at dreje den, sætte den del der sidder yderst, sætte de inderst.
Ja det kan du godt, dog forudsætter det at dråbecylinderen, alt andet lige, er symmetrisk i afstanden fra drejepalen i midten.
Alt afhængig af dørtykkelsen mv. kan der være forskellige afstande, fra drejepalen.
Det fremgår af vedhæftet pdf fil, med symmetrisk afstande. Den findes i flere variationer med div. standard afstande.

I fagsproget hedder dråbecylinder faktisk Profilcylinder, hvis du f.eks. søger på Ruko hjemmeside.
På deres hjemmeside kan man finde Profilcylinder med forskellige afstande.
Fjeder er knækket på den
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis