Kan en spånplade klare jobbet?

Vi er igang med at bygge en bogreol over en dør og har i den forbindelse et spørgmål vedr. støtten over døren.

Jeg har tænkt at de små billy reoler 40x28x35cm skal hvile på en 19 mm spånplade som jeg har tænkt at skære i 245x28 og så hænge en liste på vægen skåret i smig så reolens vægt også holdes af væggen - selve spånpladen placeres overnpå reoler på begge sider af karmen samt i midten på gerigter som er 2 cm dybe og så fæstnes godt til væggen

Spørgsmåler er om det er for tungt eller et helt forkert valg af materiale - reolerne vejer ca 4 kg stykket og der er 4 over døren - det er ikke verdens tungeste bøger der skal være over døren og der er knastørt 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt specielt at der ikke er bund i disse topmoduler.
Din løsning vil så også kræve spånplade under de andre, for at de har samme højde.
Jeg ville tage en hvid melaminplade og montere de 4 billy på ved hjælp af de skruer, som også bruges ved montering ovenpå de andre billy moduler. 
Præcis opmåling og boring, og så en god gang lim inden de spændes sammen.
Så ville jeg skrue dem fast i væggen øverst, mens de hviler på gerigten.
Så bliver det ens hele vejen, uden en dobbeltplade.
Edit : din løsning med liste i smig er bedre end at skrue dem fast.
djaydjay skrev den 12-12-2023 13:43:56

Lidt specielt at der ikke er bund i disse topmoduler.
Din løsning vil så også kræve spånplade under de andre, for at de har samme højde.
Jeg ville tage en hvid melaminplade og montere de 4 billy på ved hjælp af de skruer, som også bruges ved montering ovenpå de andre billy moduler. 
Præcis opmåling og boring, og så en god gang lim inden de spændes sammen.
Så ville jeg skrue dem fast i væggen øverst, mens de hviler på gerigten.
Så bliver det ens hele vejen, uden en dobbeltplade.
Edit : din løsning med liste i smig er bedre end at skrue dem fast.

Har også spånplade på begge sider af "midten" så de skulle gerne ende i samme højde, du kan vist lige skimte den på billedet, jeg har bare ikke sat mål på ret meget endnu

Ja tænkte at lave en liste der hænger direkte på væggen i smig og så modtaget på de små billy'er så de bare "kobles" sammen, det var ihvertfald planen, det kræver dog også noget måling 🙂

Ja det er meget underligt at der ikke er en bund, alternativt kan man vende dem på hovedet og så bruge en ekstra hylde og lave en "top" i stedet hvis det er bedre
Jeg er stadig meget i tvivl om den spånplade på 245 kan klare jobbet eller om det begnder at bøje for let?

Der findes noget bedre som måske også er 19 mm højt?
Den skal i hvert fald fastgøres til modulerne, så de er med til at bære den.
Den kan under ingen omstændigheder bære sig selv i den længde.
Krydsfiner?
Sæt et par lister på højkant under pladen, i hullet?
 Alternativt : Du har plads over, hvorfor ikke et par  spær ( de er nogenlunde billige i ud og fusk), enten i stedet for pladen på den brede led, eller på højkant over, som pladen/skabene så hænger i? 
Annonce
djaydjay skrev den 13-12-2023 10:17:03

Den skal i hvert fald fastgøres til modulerne, så de er med til at bære den.
Den kan under ingen omstændigheder bære sig selv i den længde.

Ja tænkte at skrue spånpladen fast i de 4 reoler i bunden og så lade de to andre reoler, karm og så selvfølgelig fæstne det til væggen 

swayde skrev den 13-12-2023 10:23:18

Krydsfiner?
Sæt et par lister på højkant under pladen, i hullet?
 Alternativt : Du har plads over, hvorfor ikke et par  spær ( de er nogenlunde billige i ud og fusk), enten i stedet for pladen på den brede led, eller på højkant over, som pladen/skabene så hænger i? 

Tænker du krydsfiner er meget bedre hvis pladen alligevel skrues fast? Så også på en limtræshylde, men så bliver det også hurtigt en helt anden løsning - men krydsfiner er selvfølgelig heller ikke dyrt.

Jeg er ikke lige sikker på jeg kan se hvad det er for et hul du vil sætte lister på højkant?

Din alternative plan forstår jeg ikke helt, hvordan ville det virke? Noget der går skråt op?

Mange tak for din tid 🤗

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis