Akrylfuge går op indvendigt

Hejsa
Jeg havde for ca. 5-6 dage slebet og nymalet bondehusvinduer 2 fag m. 6 ruder på hele førstesalen. Der var fugebånd indvendig, som trængte til udskiftning. Det andet lag glas er tætnet med en hel firkantet ramme af sort fugebånd ligner det.

Jeg forhørte mig ved Flügger, da jeg købte malingen der samtidig og blev anbefalet at bruge en indvendig akrylfuge, som jeg købte af dem.

Her til morges da jeg hver dag lufter alle værelser og tørrer eventuel kondens fra soveværelset, der var det som om fugen var fugtig og nærmest gik op igen. Har vedhæftet et billede.

Er der noget jeg har misforstået ift. tætning af vinduet indvendigt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på, at der er sket en misforståelse, om hvor der skulle fuges.
Nu er jeg ikke maler, men en acrylfuge er i mine øjne helt uegnet til fugning mod vinduesglas, i særdeleshed hvor der er risiko for fugt og kondensvand.
Er ret sikker på at hvis du har sagt fugning mod vinduet indvendigt, så har maleren tænkt mellem karm og væg, hvor det vil blive overmalet.
djaydjay skrev den 12-12-2023 10:53:03

Jeg er ret sikker på, at der er sket en misforståelse, om hvor der skulle fuges.
Nu er jeg ikke maler, men en acrylfuge er i mine øjne helt uegnet til fugning mod vinduesglas, i særdeleshed hvor der er risiko for fugt og kondensvand.
Er ret sikker på at hvis du har sagt fugning mod vinduet indvendigt, så har maleren tænkt mellem karm og væg, hvor det vil blive overmalet.

Er det så silikonefuge jeg skal have lagt i stedet?

Vi må have nogle fagfolk på banen.
Silikone er klart bedre egnet, men forbandet træls hvis der kommer lidt på, hvor der skal males, - for det binder maling ikke på.
Der er nogle andre MS-fuger (tror jeg de kaldes), som måske kunne være det rette valg.
Du har fuget ovenpå et glasbånd. Det gør man normalt ikke. Det er absolut ikke et fugebånd.

Hvis et glasbånd er dårligt, er den rigtige løsning at tage rude ud og få det skiftet. Nogle typer kan skiftes med ruden i. Da glasbåndet  er cirka 10 mm bredt, gør små skader ikke noget. Så i de fleste tilfælde vil man blot lade det være. Man kan fuge med silikone, men det er fusk, og man vil få en anmærkning ved salg.

Jeg ville forsøge at skrabe det af igen. Hvordan man får det pænt igen har jeg ingen anelse om. Der er stor risiko for at akrylfugen får mug eller svamp, når det er opad en rude.
GodeVen skrev den 12-12-2023 11:30:18

Du har fuget ovenpå et glasbånd. Det gør man normalt ikke. Det er absolut ikke et fugebånd.

Hvis et glasbånd er dårligt, er den rigtige løsning at tage rude ud og få det skiftet. Nogle typer kan skiftes med ruden i. Da glasbåndet  er cirka 10 mm bredt, gør små skader ikke noget. Så i de fleste tilfælde vil man blot lade det være. Man kan fuge med silikone, men det er fusk, og man vil få en anmærkning ved salg.

Jeg ville forsøge at skrabe det af igen. Hvordan man får det pænt igen har jeg ingen anelse om. Der er stor risiko for at akrylfugen får mug eller svamp, når det er opad en rude.

Hvis det kan fuges med silikone gør det ikke noget, da vi lige har overtaget stedet d. 1/12, og ikke lige foreløbig har planer om at sælge stedet. Det med at skulle få ruder ud og skifte glasbånd lyder som en større indsats.

Annonce
Hvis du vælger at fuge igen, husk at vælge en fuge der kan males.
normalt fuger man aldrig indvendig, for en del år siden var det meget brugt udvendig ved bundlisten
vil du have det fuget indvendig kan det sagtens lade sig gøre , men acryl vil aldrig holde , du kan derimod få en silikone der er malbar , ved ikke hvad den heder , men har set prof malere bruge den indvendig , i træhuse , da de bevæger sig en del , her skal silikone være langt bedre

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også