El tavle slår sikring og slår gnister

Hej alle sammen.

Jeg har et udlejningshus, hvor en af automatsikringen ikke kan tændes og når man gør det, så slår den gnisten i tavlen med det samme og slår fra.

Er det automatsikringen der skal skiftes, eller går sådan en ikke i stykker?😅
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Den SKAL slå fra, hvis du har en fejl!
Find ud af hvad der kører på den sikring, og tag det hele fra.
Herefter kan du prøve at tænde igen.
Det kan sagtens være en udvendig lampe der er kommet fugt i, nu da det er tøvejr.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har slukket alt, for at fejlsøge. Men det gjorde ingen forskel.

Jeg mener at have læst, hvis den slår fra før de 3 sekunder så kan det være automatsikringen der er i stykker ? 😅

Så har du læst forkert !!!! en automat sikring slår fra af 2 årsager enter overforbrug som feks man tænder alle kogeplader og ovnen eller noget andet der kører på den fase. Eller en kortslutning.... mellem fase og nul. 
Okay jeg har lige været nede ved udlejeren igen for at fejlsøge.

Jeg fandt nogle ledninger ude ved en lampe, der var meget våde. Se billede 😅
Kunne det ikke sagtens være det, og hvordan tjekker jeg det ? 
Sikringen slår fra hvis der er kortslutning eller kraftig overbelastning. Hvis du prøver at slå den til så vil der nemt kunne skimtes en gnist inde i automatsikringen. Hvis du ser gnist andre steder i tavlen så er det der fejlen er. 
Du skal naturligvis kun lede efter fejlen på den del af installationen som nu ligger i mørke. 
Det du viser ser ikke særlig lovlig ud, men det er nok ikke det der årsagen findes. Men hvis du skiller ledninger ad så får du sikkert en del af den gruppe skilt fra. Og så kan du være heldig at resten af gruppen virker. 
Der er vist behov for elektriker først på ugen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Nej det ser ikke helt lovligt ud.

Hende der bor der, sagde at hun var på arbejde da det skete. Og derfor ikke en overbelastning.
Jeg påtænker da det gav god mening at det var der problemet. 
Skal jeg starte med at tage nogle stikkontakter ud og så fjerne ledningerne indtil jeg kan få nogen af dem til at virke?

Eller hvordan fejlsøger man, når automatsikringen ikke vil tænde?
Du skal få en elektriker til at se på de. Automatsikringen kan være defekt og skal så skiftes. Det er ikke gør det selv arbejde. Elektrikeren vil sikkert megge installationen. I øvrigt kan der være andet end stikkontakter tilsluttet gruppen med automatsikringen.

fase
Igår havde jeg en elektrikeren med på FaceTime, som sagde jeg skulle flytte ledningerne fra den automatsikring over i en anden gruppe og se hvad der skete.  

Der slog den også sikringen i den, så det bør ikke være automatsikringen.

Så fejlen kommer udefra eltavlen 😅

Det tyder på at fejlen er i installationen. Fremgangsmåder er så at skille installationen på midten (som er svær at finde), Du kunne begynde med det, der er vist på billedet med de tre samlemuffer. Skil det ad og se hvad der sker.

fase
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis