El tavle slår sikring og slår gnister Andersv9 167 10-12-2023 18:00 Hej alle sammen.Jeg har et udlejningshus, hvor en af automatsikringen ikke kan tændes og når man gør det, så slår den gnisten i tavlen med det samme og slår fra. Er det automatsikringen der skal skiftes, eller går sådan en ikke i stykker?😅 25 svar 1 2 3 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Næstformanden 1738 7323 10-12-2023 18:14 Hej. Den SKAL slå fra, hvis du har en fejl!Find ud af hvad der kører på den sikring, og tag det hele fra. Herefter kan du prøve at tænde igen. Det kan sagtens være en udvendig lampe der er kommet fugt i, nu da det er tøvejr. Næstformanden Er ikke så aktiv i forummet for tiden...Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Andersv9 Trådstarter 167 10-12-2023 18:33 Jeg har slukket alt, for at fejlsøge. Men det gjorde ingen forskel.Jeg mener at have læst, hvis den slår fra før de 3 sekunder så kan det være automatsikringen der er i stykker ? 😅
mfrost 3258 9400 10-12-2023 19:27 Så har du læst forkert !!!! en automat sikring slår fra af 2 årsager enter overforbrug som feks man tænder alle kogeplader og ovnen eller noget andet der kører på den fase. Eller en kortslutning.... mellem fase og nul.
Andersv9 Trådstarter 167 10-12-2023 20:44 Okay jeg har lige været nede ved udlejeren igen for at fejlsøge.Jeg fandt nogle ledninger ude ved en lampe, der var meget våde. Se billede 😅Kunne det ikke sagtens være det, og hvordan tjekker jeg det ?
ev elmand 30570 7480 10-12-2023 22:59 Sikringen slår fra hvis der er kortslutning eller kraftig overbelastning. Hvis du prøver at slå den til så vil der nemt kunne skimtes en gnist inde i automatsikringen. Hvis du ser gnist andre steder i tavlen så er det der fejlen er. Du skal naturligvis kun lede efter fejlen på den del af installationen som nu ligger i mørke. Det du viser ser ikke særlig lovlig ud, men det er nok ikke det der årsagen findes. Men hvis du skiller ledninger ad så får du sikkert en del af den gruppe skilt fra. Og så kan du være heldig at resten af gruppen virker. Der er vist behov for elektriker først på ugen. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting) Annonce
Andersv9 Trådstarter 167 10-12-2023 23:23 Nej det ser ikke helt lovligt ud.Hende der bor der, sagde at hun var på arbejde da det skete. Og derfor ikke en overbelastning.Jeg påtænker da det gav god mening at det var der problemet.
Andersv9 Trådstarter 167 11-12-2023 07:44 Skal jeg starte med at tage nogle stikkontakter ud og så fjerne ledningerne indtil jeg kan få nogen af dem til at virke?Eller hvordan fejlsøger man, når automatsikringen ikke vil tænde?
S. Fabrin 19672 4400 11-12-2023 08:47 Du skal få en elektriker til at se på de. Automatsikringen kan være defekt og skal så skiftes. Det er ikke gør det selv arbejde. Elektrikeren vil sikkert megge installationen. I øvrigt kan der være andet end stikkontakter tilsluttet gruppen med automatsikringen. fase
Andersv9 Trådstarter 167 11-12-2023 08:54 Igår havde jeg en elektrikeren med på FaceTime, som sagde jeg skulle flytte ledningerne fra den automatsikring over i en anden gruppe og se hvad der skete. Der slog den også sikringen i den, så det bør ikke være automatsikringen.Så fejlen kommer udefra eltavlen 😅
S. Fabrin 19672 4400 11-12-2023 09:10 Det tyder på at fejlen er i installationen. Fremgangsmåder er så at skille installationen på midten (som er svær at finde), Du kunne begynde med det, der er vist på billedet med de tre samlemuffer. Skil det ad og se hvad der sker. fase