Jeg har svært ved at finde en vejledning der ikke antager man har flere kredse og siger "og så indregulerer du dem så det passer". Jeg bøvler med at forstå, hvad det betyder hos os, indregulering. Vi har et-strengs fjernvarme med radiatorer og undervejs på strengen sidder der en nyere minishunt som forsyner en 16 kvm tilbygning med gulvvarme. Minishuntens pumpe snupper altså varmt vand fra den gamle streng og sender køligere returvand tilbage i den gamle streng. Jeg forstår det sådan at man regulerer temperaturen i gulvet ved at lade shunten køre det varme frem-vand sammen med noget af sit eget køligere returvand, samtidig med at den sender resten af returvandet tilbage i et-strengen. Altså shunten er en blander der justerer temperaturen på gulvvandet?
Hvordan griber jeg det så an, når jeg skal indstille reguleringsskruen? Den har tal med intervaller 1, 3, 5 tæt sammen og en lang streg op til 6. Den er lige nu skruet helt over mod 6 (lukket? = max mængde varmt vand til gulvet?). Iøvrigt er det umuligt at se om den står på 1 eller 5, når man skruer på den. Det er ikke som i de andre tråde, hvor I taler om at tælle omgange.
Hvordan kan vi optimere så vi ikke køler resten af vores bolig ned med køligt returvand? Vi styrer varmen i radiatorerne centralt på varmeanlægget efter vejrudsigten. Der er ikke termostater på, ventilerne står fuldt åbne. Termostaten på shunten er heller ikke monteret, så dens ventil står også fuldt åben. Vi har aldrig oplevet at gulvet blev for varmt.
Jeg har ingen vejledning til minishunten. Jeg ved ikke hvor lang kredsen i gulvet er, men i en anden tråd så jeg man beregner 3 m slange/m2 plus længde til shunten x 2, så det er anslået 65-70 m.
Jeg håber I kan hjælpe mig med at blive klogere på det.
Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves