Hfi relæ slår fra bjarnefroslev 116 3300 10-12-2023 12:01 Jeg har et hus i sverige hvor vi er ca en gang om md. Mit problem er, at nogle gange når jeg kommer derop, så er HFI relæet slået fra - uden jeg kan se hvorforNogen ideer til hvorfor det slår fra nogle gange bjarne 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
bredker 3161 9760 10-12-2023 12:08 der er en kontakt eller lign der kommer vand i , kan tit ses ved at der er lidt rust omkring skruer mm
bjarnefroslev Trådstarter 116 3300 10-12-2023 12:21 Det må jeg tjekke af. Har bare aldrig oplevet det mens vi er deroppe og det er vi nogle gange flere mdr. af gangen. Også mens det styrtregner mv .... har spekuleret over om det kunne være lynnedslag ??? ---- eller om jordningen ikke er god nok ... Hvordan kan man tjekke det af ??=? bjarne
bredker 3161 9760 10-12-2023 13:56 bjarnefroslev skrev den 10-12-2023 12:21:57Det må jeg tjekke af. Har bare aldrig oplevet det mens vi er deroppe og det er vi nogle gange flere mdr. af gangen. Også mens det styrtregner mv .... har spekuleret over om det kunne være lynnedslag ??? ---- eller om jordningen ikke er god nok ... Hvordan kan man tjekke det af ??=? kan det sikkert , men her skal du nok have en på banen der ved mere om detog ikke bare en af dem her inde der svare på alt , de ved alligevel ikke mere end det de finder på nettet
S. Fabrin 19672 4400 10-12-2023 15:13 HPFI relæet bygger sin virkning på, at der er afledning efter relæet. Så hvis relæet kobler ud, må der være en strøm til jord på højest 30 mA. Hvis dit relæ er et HFI relæ kan du komme udfor at relæet kobler ud ved tordenvejr. Hvis din forsyning er med luftledninger er sandsynligheden større ved tordenvejr. De nyere relæer er er af typen HPFI (i dag hedder det så RCD) er mindre følsomme for tordenvejr. Jo højere modstanden i din jordledning er til jord, jo sværere er det for relæet at koble ud. For at måle overgangsmodstanden på jordelektroden til jord kræves specielle instrumenter. Der findes cowboytricks med at forbinde en 7W 230V pære mellem fase og jord for at få relæet til at koble ud. Det kan jeg ikke anbefale dig at bruge fordi det sætter brugsgenstande under spænding, hvis jordelektroden er virkningsløs. fase
bjarnefroslev Trådstarter 116 3300 10-12-2023 20:29 Tak for svar. Min strøm kommer via en luftledning til hovedsikringen. Herfra går den som et jordkabel til huset.Hvis jeg forstår svaret rigtigt, så slår hfi eller hpfi relæet ( ved ikke hvad det er lige nu) fra, fordi der sker en kortslutning mellem plus og minus et eller andet sted... kan ikke helt forstå hvor jordledning kommer ind i den problemstilling bjarne Annonce
ev elmand 30570 7480 10-12-2023 23:14 Trådstarter skrev : fordi der sker en kortslutning mellem plus og minus et eller andet sted... kan ikke helt forstå hvor jordledning kommer ind i den problemstillingDen opfattelse er der mange der har, men den er helt forkertVed kortslutning eller overbelastning i installationen er det sikringer der skal springe eller slå fra om man vil hvis det er automatsikringer.HFI / HPFI slår fra hvis der er overgang. Altså der forsvinder noget strøm ud fra installationen. Vi kan sige ud igennem den isolerende kappe omkring f.eks. kabler. ( det kan naturligvis også være andre steder ) Ved overgang i vaskemaskine komfur osv. som kræver jordforbindelse, vil denne fejlstrøm gå i jordspyddet så folk undgår at få det igennem kroppen. Overgang kan også gå direkte til muren eller jord hvis der er fugt. Omkring tordenvejr har Fabrin forklaret det så udmærket Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin 19672 4400 10-12-2023 23:15 Der sker ikke en kortslutning mellem + og -. Det drejer sig om vekselspænding. Du har selv nævnt jordledningen. De forrige udgaver af fejlstrømrelæet var af en eller anden grund mere følsomme overfor tordenvejr kombineret med luftledninger. fase