Pex rør i mellemgulvet

Der skal trækkes Pex-rør til centralvarmen og brugsvand, mellem bjælkerne i mit kælderloft. (kælderen er opvarmet) 
Er det nødvendigt at isolere Pex rørene med fx. rørskåle, selvom de er lagt i isoleringsbatts?
Det er vel sådan at det kolde rør kan samle kondens i et varms miljø og derfor skal have en form for isolering?

Venlig hilsen

Mads
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du trækker vel rørene som rør i rør, så de kan skiftes. Når du lægger rørene i isolation, er det så ikke det samme som at bruge rørskåle.

fase
Som vist på billedet skal jeg have trukket pex rør for varmt og koldt brugsvand samt centralvarme, i kælderloftet, mellem bjælkerne og gennem reglar. Visse steder skal jeg lave hul gennem bjælkerne for at føre pex gennem. Derfor ville den ideelle løsning være at føre ren pex igennem ude tomrør og isolering. Hvad vil gøre i dette tilfælde?

Ps. Der kommer isoleringsbats og gipsplader mellem bjælkerne efter montering af el og vand.

Vh

Venlig hilsen

Mads
Pexrør som ligger skjult skal være rør i rør. 
Hvis rørene skal bores igennem bjælker så er det bedst tæt på understøttelses punkter, og der kan så forstærkes på siden med enten ekstra bjælke eller krydsfiner.  Men med så mange gennemboringer ville jeg lægge dem under bjælker og så tillade den lidt ekstra tykkelse på forskalling. Du skriver gipsplade op imellem bjælker, jeg går ud fra du mener under bjælke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det endelige slutresultat skulle gerne se ud som på billedet.
Pexrørne skal altså ligge bag gipspladerne. Men jeg kan godt se, at jeg har meget lidt plads til pexrørne, når de skal lægges i tomrør og der skal bores igennem mange af de tværgående reglar.
Ville det være en smart ide at sætte rørene fast mellem sidste bjælke og ydermur, for at undsgå flest mulige boringer? 
Er der regler for hvor vamt og koldt rør skal placeres i forhold til hinanden og hvad med isolering? 

Venlig hilsen

Mads
Der er vel ikke andre regler end at det skal isoleres så der er mindst mulig varmespild, og at varmen først bruges i det rum som det er tiltænkt.
Men det er da irriterende hvis det kolde vand ligge tæt op ad varmerørene, så du får varm vand som det første når du åbner. Men mindre det er håndvask alene, så kan det være en fordel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også