Pax som skillevæg

Jeg vil gerne dele soveværelset op med et ikea pax skab. Er der nogen som har skabet fritstående, eller ved om det er muligt? Ikea oplyser at de ikke vil anbefale det. 
Jeg overvejer også at have træ akustikpaneler skruet på nogle trælister bag skabet. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens lade sig gøre. Skabene skal bare skrues ordentlig sammen, og fastgøres til væg og loft.
Limer du 2 lag gibs på bagsiden er det lige så godt som et alm. skillerum..

Selvbygger med stort S. 
Udfordringen er at jeg har 3,3m til loft, og skabene er 2,3m. Jeg ved ikke om de kan nøjes med at fastgøres til væggen? 
Du kan sagtens have et bræt på siden eller bag på som rækker op til loftet. Det vil styrke det meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg havde det i en lejlighed med 2.9m til loftet, hvor der stod 0.5, 1, 1, 0.5=3m som skillevæg, der bare var skruet sammen med IKEA's samle skruer, 2 top, 2 i bund.

Hvis du vil gøre det mere stabilt, så ja, kan du sætte nogle plader på bagsiden, som du kamuflerer med dine akustik paneler.
Vægten af indholdet i skabene og skabene selv er nok til de står OK, så længe der ikke er børn eller voksne der klatre på dem.
Samme sæt skabe havde jeg stillet op i en anden lejlighed op ad en væg, uden at skrue dem fast i væggen, med skydelåger på fronten, hvilket også stod fint stabilt, så stabilt at jeg kunne klatre op på dem for at arbejde under det 3.5-4.5m høje loft.

Begge steder blev de brugt til klædeskabe.

Hvis du har den ene skabsgavl stående op mod en væg, vil det stabilisere meget at skrue skabet fast til væggen med nogle skruer nær toppen i skabsvæggen.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 12-12-2023 06:07:55

Hvis du har den ene skabsgavl stående op mod en væg, vil det stabilisere meget at skrue skabet fast til væggen med nogle skruer nær toppen i skabsvæggen.

Enig, hvis skabene skrues sammen med hinanden i top og bund, og et af skabene skrues fast i væggen, som minimum i toppen af skabet, så kan det ikke vælte.

Elektronikteknikeren
Jeg har lavet det hos Datter. Her er skabe brugt som skillerum i begge ender på 1. sal. Det ene dobbelt skab vender den ene vej og den anden til til det andet værelse. Det fungerer rigtig godt. Jeg har kun skruet en plade hvid melamin plade bagpå, Denne går så op til loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Herhjemme lavede jeg først et par lægter fra gulv til væg. Så PAX skabe på den ene side og lægter gips til loft ==> indbyggede skabe.
På den anden side blev det krydsfiner + gips. 

Super god lydisolering, med alt det tøj i skabene m.v.
Husk at akustikpaneler er til at fjerne ekko i rummet. Hvis du vil sænke lydgennemtrængning, skal det være gips eller plader som andre har nævnt. En let akustikplade, går lyden let igennem. Der skal være noget vægt i pladen for at dæmpe gennemtrængning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også