Jern i indervægge til betondæk

Hus. 56m2. Udgravet. 
1-2 gange om året når der er allermest vand i jorden så siver der 1-6 cm vand op over udgravningsniveau. 
Der kommer 300mm flamingo og 10-12 cm betondæk ovenpå. 

Håndværkeren vil løse det ved at lægge jern ind i indermuren for hver 30 cm hele vejen rundt. 9 cm ind i mursten og ca 30-40 cm ud. Jernene bliver så støbt ind i betondækket (med rionet) og sikrer at gulvet ikke løfter sig og dermed presser vandet væk. 

Huset ligger tæt på vand og tæt på brakområde, så undergrunden kan ikke tage fra og dræn giver ikke mening pga niveauerne. 

Nogen der har erfaring eller tænker noget der er blevet overset?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dumpappen skrev den 09-12-2023 16:11:10

Hus. 56m2. Udgravet.
1-2 gange om året når der er allermest vand i jorden så siver der 1-6 cm vand op over udgravningsniveau.
Der kommer 300mm flamingo og 10-12 cm betondæk ovenpå.

Håndværkeren vil løse det ved at lægge jern ind i indermuren for hver 30 cm hele vejen rundt. 9 cm ind i mursten og ca 30-40 cm ud. Jernene bliver så støbt ind i betondækket (med rionet) og sikrer at gulvet ikke løfter sig og dermed presser vandet væk.

Huset ligger tæt på vand og tæt på brakområde, så undergrunden kan ikke tage fra og dræn giver ikke mening pga niveauerne.

Nogen der har erfaring eller tænker noget der er blevet overset?

Med tiltagende vandmængder og stigende grundvand visse steder, ville jeg ofte tid og penge på at få det grundigt undersøgt via en geologisk rapport, ingeniør eller lignende. Jeg har set vand stå i stråler op gemmen armeret betondæk, så det er ret vilde kræfter der er på spil. 

Ideen om at tynge det ned via huset lyder besnærende. Men omvendt flyder flamingo jo pænt godt. Hvad der giver sig først, ved jeg ikke. Og af forsikringshensyn ville jeg få det undersøgt. Evt koblet med grundvandspumper under dækket så vand kan pumpes væk og ud på jorden eller hvor du nu kan det.

Føromtalte ejendom fik lagt omfangsdræn, drænplader eller hvad de hedder de vandtætte plader man sætter rundt om huse, havde mange pumper og pumpede alt ud på en parkeringsplads fordi kloak og regnvandsbrønde ikke ville kunne tage fra. Det var iøvrigt et krav fra forsikringen efter en >xx mio skade 
du kan sagtens dræne omkring huset , men det kræver nok en pumpebrønd , men bare den trykudligning der kommer , kan være nok til at klare problemet
Så vidt jeg ved kan almindeligt flamingo ikke ligge under vand?
Det er kapillarbrydende, men hvis der er vandtryk isolerer de ikke, og vandet kan løbe imellem.
Som jeg læser dette, bliver det også ødelagt af konstant opfugtning:
https://eps-airpop.dk/eps-draenplader/eps-og-vand/
Hvis du har tænkt xps, og ikke "bare" eps, så ved jeg ikke hvad der sker. 
tak, det var super at få nogle tal på for at få en fornemmelse af hvilke kræfter der er på spil.
"Opdrift vil andrage op mod 0,99 kN/m3, Eksempel: 300 mm EPS 60 vil kunne yde en opdrift på cirka 0,30 kN/m2 mod eksempelvis 100 mm betondæk med cirka 0,22 kN/m2."

Jeg er ikke så nervøs for en evt nedbrydning. Som jeg forstår det så er kraften stærkere nedefra end 100mm betondæk.  
Dumpappen skrev den 11-12-2023 08:02:51

tak, det var super at få nogle tal på for at få en fornemmelse af hvilke kræfter der er på spil.
"Opdrift vil andrage op mod 0,99 kN/m3, Eksempel: 300 mm EPS 60 vil kunne yde en opdrift på cirka 0,30 kN/m2 mod eksempelvis 100 mm betondæk med cirka 0,22 kN/m2."

Jeg er ikke så nervøs for en evt nedbrydning. Som jeg forstår det så er kraften stærkere nedefra end 100mm betondæk.  

Det lyder til xps kan fungere, men opdriftskræfterne ville jeg være bekymret for. Men med en pumpebrønd og dræn ville jeg være mere rolig (men så ville jeg nok have en generator også. Pænt ærgerligt når pumperne står af fordi strømmen tages)

Annonce
HrT skrev den 11-12-2023 10:43:44det er alm brugt ved store tanke og gyllebeholdere 

Dumpappen skrev den 11-12-2023 08:02:51

Det lyder til xps kan fungere, men opdriftskræfterne ville jeg være bekymret for. Men med en pumpebrønd og dræn ville jeg være mere rolig (men så ville jeg nok have en generator også. Pænt ærgerligt når pumperne står af fordi strømmen tages)

vil normalt ikke være et problem

når der kommer en trykudligning fra drænet , vil trykket fra grundvandet forsvinde
det er alm brugt ved større tanke og gyllebeholdere
selv har jeg sænke grundandsspejlet 20 cm under mit værkstedsgulv med samme princip helt uden pumpe

Min søns sommerhus ligger i et område med meget høj grundvand om vinteren. Der er en teknik skab med vandvarmer under bænken i sauna. Lige ved siden af ligger fordelere til det varme og kolde vand. De ligge under gulv niveau. Hele vinteren er de dækket af grundvand, som står op til ca. 5 cm fra overflade af gulv i sauna / badeværelse. Sidste vinter satte vi grundvandspumpe ned for at se hvordan det opførte sig, og det ses tydelig at vandet strømmer ind i pumpehullet hvor der er huller ved de rør der går derfra. 
Der er ingen tegn på at huset løftes eller der kommer revner. Jeg har foreslået omfangs dræn, men det har kørt sådan i husets levetid fra ca. 2008 så han mener ikke der skal gøres noget. Huset er med stråtag og der ved ingen tagrender, hvilket naturligvis ikke forbedrer situationen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis