Placering af VVS-installation til badeværelse

Jeg er i gang med lave nyt badeværelse. Jeg har forgæves forsøgt at lave aftaler med et par vvs'ere, men i morgen har jeg en fridag hvor jeg gerne ville komme lidt videre med forberedelserne til vvs-delen.
Så derfor prøver jeg at spørge her istedet :-) 
I dag trækker man vel rør-i-rør til hver enkelt installation, ikke? Min vandinstallation befinder sig i den modsatte ende af huset, men da jeg for nogle år siden fik støbt nyt gulv i huset, lagde jeg nogle tomrør ned fra kælder (under fyr) til en rum lige ved siden af det kommende badeværelse.
Min plan var at brække gulvet op i det hjørne der støder op til badeværelset for at komme ned til tomrør. Når VVS'er skal trække varmt og koldt vand, havde jeg tænkt mig han skulle lave en installation i det hjørne, hvorfra der trækkes rør-i-rør til hhv. toilet, håndvask, bruser osv?
Er det den rigtige måde at gøre det på? Ville jo gerne undgå at brække gulvet op og evt. nå tomrørerne gennem muren i badeværelset. Men der skal vel være et sted hvorfra de mange rør bliver fordelt, ikke?
Og trække separate rør helt fra kælderen er ikke smart, vel?

Håber nogle kan hjælpe, så jeg kan give den gas i morgen :-) 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jks skrev den 07-12-2023 15:51:01

Jeg er i gang med lave nyt badeværelse. Jeg har forgæves forsøgt at lave aftaler med et par vvs'ere, men i morgen har jeg en fridag hvor jeg gerne ville komme lidt videre med forberedelserne til vvs-delen.
Så derfor prøver jeg at spørge her istedet :-)
I dag trækker man vel rør-i-rør til hver enkelt installation, ikke? Min vandinstallation befinder sig i den modsatte ende af huset, men da jeg for nogle år siden fik støbt nyt gulv i huset, lagde jeg nogle tomrør ned fra kælder (under fyr) til en rum lige ved siden af det kommende badeværelse.
Min plan var at brække gulvet op i det hjørne der støder op til badeværelset for at komme ned til tomrør. Når VVS'er skal trække varmt og koldt vand, havde jeg tænkt mig han skulle lave en installation i det hjørne, hvorfra der trækkes rør-i-rør til hhv. toilet, håndvask, bruser osv?
Er det den rigtige måde at gøre det på? Ville jo gerne undgå at brække gulvet op og evt. nå tomrørerne gennem muren i badeværelset. Men der skal vel være et sted hvorfra de mange rør bliver fordelt, ikke?
Og trække separate rør helt fra kælderen er ikke smart, vel?

Håber nogle kan hjælpe, så jeg kan give den gas i morgen :-) 

Jeg forstår ikke: kan der ikke trækkes nye rør i kælderen, som så går op der, hvor de skal bruges?

Du skal vel have en bruser indbygget i væg, koldt vand til toilet i væg (eller kassette hvis væghængt), og så er det pænest hvis rør til vandhane kommer ud af væg også. Det kan vel gå i kælderen, eller?
Er det kun V+K vand ?
Hvad med varme/gulvvarme ?
Har du varme i de andre nærliggende rum ? - er det 2-strenget ?
Hvor stor diameter er dine tomrør ?
Hvor langt fra badeværelset stopper de ?
Hvad med Kloak ?
Nå ja. Glemte at skrive at der blot er en lille viktualiekælder. Altså ikke fuld kælder under hele huset
Der skal også trækkes gulvvarme i trækrør. Har 6 trækrør i alt. Der er gulvvarme i resten af stueetagen.
Der har tidligere været badeværelse, så der er styr på kloakering
Er der kun plads til et PEXrør i hvert trækrør eller er der plads til flere rør i hvert trækrør?
Har du mulighed for en manifold til koldt og varmt vand i trappeskakten?

fase
Annonce
Tror der er plads til 2. Hvad tænker du?
jks skrev den 07-12-2023 20:54:45

Tror der er plads til 2. Hvad tænker du?

Det er nødvendigt at vide, om der plads til to PEXrør i hver. Har du plads til en manifold til varmt og koldt vand ved trappen. Du skal fordele det kolde vand til tre tapsteder. Toilet, vask og bruser. Det varme vand skal fordeles til vask og bruser. Måske skulle du forberede til cirkulation af det varme vand med et ekstra rør. Cirkulationen kan styres. Du skal også bruge to rør til varme, som kan styres med en returventil, hvis gulvet er af beton.

fase
Ja. Men mit spørgsmål er mere om jeg blot skal trække (udover gulvvarmen ) en kold og en varm (muligvis 2 til cirkulation) frem til rummet under trappen. Og så derfra have manifolde som fordeler til bruser, håndvask og toilet?
Eller hvis der er plads til alle rør, placere manifold i viktualiekælder?
Du kan kold og varm frem og så fordele derfra til tappesteder. Manifold kan sidde under trappe eller et sted i badeværelse, f.eks. under skabs arrangement ved håndvask. Så trækker du rør i rør frem i gulvet og op i vægge til de steder de skal bruges. Endelig ikke op igennem gulvet, da det vil give problemer med vandtætnings membran. 
I væggen afsluttes i koblings dåser. 
Når det fælles rør kun går til badeværelset ser jeg ingen grund til at det skal være større i dimension end de enkelte rør ud til hanerne. Hvis der vælges større dimension er der mere vand der skal lukkes ud før det varme vand er fremme.  Man kan jo sjældent forestille sig at der er samtidig forbrug på 3 tappesteder. ok det kommer jo noget an på jeres badevaner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg fik banket hul i gulvet til rummet med trappen og der er klar til at blive trukket pexrør igennem tomrørene. 
Pludselig ringede en vvs'er og kom forbi i går og så på opgaven. Han var dog ikke helt enig i det jeg ville gøre, så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om det :-) 
I dag er varmt vand til badeværelset på 1. salen (som ligger lige over det badeværelse i stueetagen jeg er i gang med), trukket via 2 stk. jernrør med cirkulation i skunken. Derfra er det fordelt via manifolde til hvv. håndvask og bruser via pex rør-i-rør.
Koldt vand kommer fra badeværelset lige under i stueetage i jernrør og det skal laves om til pex.
Jeg har tænkt at der skulle trækkes 2xrør-i-rør i tomrørene fra viktualiekælder til trapperum ved siden af badeværelset i stueetage.
Derfra var det min plan at fordele via manifold til det nye badeværelse og en enkelt pex til koldt vand til 1. salen.
VVS’eren synes vi skal samle ALLE installationer til BEGGE badeværelser i trapperummet i stueetage. Altså forlænge de nuværende pex på 1.sal (alle kan nås i etageadskillelsen) og trække dem ned i depotrummet. På den måde skal de gamle jernrør i skunken ikke bruges mere.
Jeg vil gerne gøre projektet så simpelt som muligt. Men hvis det giver god mening at droppe jernrørene, er det måske bedst.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis