Skal der være tilledning på kogeplade

Hej,

Er der krav til om at der skal være tilledning mellem kogeplade (der er monteret i bordplade) og den faste installation? Eller må man direkte tilslutte installationskablet i kogepladen?

Evt. nogen som kan finde hvor der står noget på skrift omkring dette?

På forhånd tak.

Vh. Morten

Vh. Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal være tilledning imellem koge zonen og den faset installation. Jeg kan ikke finde rundt i det nye regulativ, men det er en meget gammel regel. 
Alene det at den faste installation skal fastgøres, men samtidig skal kogepladen vippes op for at kunne monteres gør jo at dt skal være tilledning. Måske kommer der nogen der finder teksten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hej Erik,

Som forhenværende el-installatør er jeg fuldstændig enig. 
Men ville gerne have teksten der kunne bakke det op.
Men dine argumenter vil jeg også mene holder 100%

Mange tak for svaret

Vh. Morten
Det var een af de svære. Bekendtgørelsen taler om tilledninger til brugsgenstand (elektrisk materiel), men nævner ikke tilledningen eksplicit som et krav. Kun krav hvis der anvendes fleksibel kabel.
SIK er ikke meget mere bevendt, men dog samme retorik, de skriver “Tilledning, Ledning, der går fra stikkontakten eller lampeudtaget til elapparatet“.
Kæder man SIK sammen med bek1082 “Tilledning. Fleksibel ledning, der anvendes til tilslutning af elektrisk materiel til den faste elektriske installation” - giver det fin mening, men det bærer bare ikke præg af et krav.
Det hedder sig man skal følge producentens anvisninger og de komfurer/kogeplader jeg har set manualer på, bliver der altid nævnt tilledningen såsom h05vv. Men en stor del af bek1082 fra §5 til §26 er sådan nogle vurderingsparagraffer, hvor man som professionel forventes at bruge sin viden og fornuft. Sikkert noget af det som taler imod ufleksible installationskabler til komfurer😅
Morten1982 skrev den 07-12-2023 10:55:26

Hej,

Er der krav til om at der skal være tilledning mellem kogeplade (der er monteret i bordplade) og den faste installation? Eller må man direkte tilslutte installationskablet i kogepladen?

Evt. nogen som kan finde hvor der står noget på skrift omkring dette?

En fast installation skal afsluttes i en fastmonteret montagegenstand f.eks. dåse, stikkontakt eller afbryder. Tilslutning til brugsgenstande udføres med ledning, hvor de enkelte ledere er udført som mangekorede ledere. Tilledning mellem fast installation må ikke udføres med kabler, som kun er beregnede til fast installation. Det udelukker kabler med stive ledere. Den faste installation kan derfor ikke afsluttes i en brugsgenstand.

fase
Jeg er fuldstændig enig med jer. Jeg fandt dog aldrig kravet nogle steder. Men jeg gik i dybden i manualen og efter jeg fik åbnet øjnene nok op finder jeg også producentens krav til tilledningen. Det skulle være en H05VV-F.
Tak for konstruktiv feedback   

Vh. Morten
Annonce
Det er faktisk ikke så ligetil. Jo med komfuret måske men jeg anser f.eks.. en udvendig lampe som en brugs genstand. Her tilslutter vi helt naturligt den faste installation direkte i lampen. 

m.v.h. Erik
Ev elmand, tænkte det samme for en ladestander - omend en temmelig fastmonteret brugsgenstand.
Bekendtgørelsen taler om terminering af fast installation i "lukket forbindelsesrum i fastmonteret elektrisk materiel".
Lidt frækt kunne det vel fortolkes til, at skruer man sit komfur fast, eller limer en kogeplade fast, så er det fastmonteret materiel.
Både og.. en lampe har ofte en sokkel hvor der sidder klemmer hvor man monterer installationskablet/lederne. Selve lampen kan ofte adskilles fra soklen og de pågældende klemmer hvis den skal serviceres. Det kan man ikke på samme måde med et komfur eller kogeplade/ovn - de skal normalt rykkes ud af et skab før man kan komme til. Hvilket jo kræver en "løs" kabelinstallation = tilledning. 

Men uanset hvad så burde der være nogle klokkeklare regler på området. Hvilket der nok også er men som sikkert er så uklare at de kan tolkes på den ene eller anden måde.

Vh. Morten
Jeg har i gamle dage monteret mange IFØ lamper på hver ide af badeværelse spejl ( eller 1 over) Der gik den faste installation direkte ud i fatning og lampen blev trykket på plads. Så må de stive ledninger lægge sig hvor de ville. 
Men så blev de til gangæld ikke rørt før moden skiftede.

m.v.h. Erik
Åh ja dem husker jeg godt :-)

Vh. Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis