E20 på Electrolux vaskemaskine

Hej alle!
Igår stoppede min vaskemaskine fre Electrolux pludseligt midt i et program. Derefter koden "E20". Den har fungeret fint i flere år, og intet anderledes ved vaskeruntinen.

(Model: EW71611F Prod.no.:914911430 00) Jeg har været inde og læse manualen og den melder fejl i "Apparatet tømmes ikke for vand.". Jeg mistænker at denne maskine er helt uden filter, så det er ikke muligt at rense eller tjekke at pumpe/ventil fungerer som den skal. Der er heller intet nævn under rengøring/vedligeholdelse.

Jeg har fulgt og undersøgt de mulige årsager:
Vandlåsen/kloak er frit (opvaskemaskinen drænner som den bør)
Har også tjekket afløbsslangen for mulige knæk, snoet etc. 
Har tjekket inde i selv slangen for muligt tilstoppelse.
Har tjekket divers korrekte max og min mål ift installation af slangen.
Har kørt en program med udtømning med slangen direkte ned i en balje - melder stadig fejlkode.

Har også afmonteret bagsiden, der er aboslut intet at tømme/rengøre.

Er der nogen gode råd? Tusind tak på forhånd.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mussii skrev den 06-12-2023 13:50:58

Hej alle!
Igår stoppede min vaskemaskine fre Electrolux pludseligt midt i et program. Derefter koden "E20". Den har fungeret fint i flere år, og intet anderledes ved vaskeruntinen.

(Model: EW71611F Prod.no.:914911430 00) Jeg har været inde og læse manualen og den melder fejl i "Apparatet tømmes ikke for vand.". Jeg mistænker at denne maskine er helt uden filter, så det er ikke muligt at rense eller tjekke at pumpe/ventil fungerer som den skal. Der er heller intet nævn under rengøring/vedligeholdelse.

Har kørt en program med udtømning med slangen direkte ned i en balje - melder stadig fejlkode.

Jeg havde en lignende fejl. Min Siemens  prøvede at pumpe og pumpe men der var intet vand i den. Jeg kom frem til via google og herinde at en sensor havde fået fugt. Jeg lod den stå åben en nat (det hjalp ikke) og rystede den så. Det hjalp. 

Hej HrT,
Tak for dit tip. 
Maskinen kan sagtens tage vand ind - den er "halvejs" i gennem en vask nu, så der er masser af vand (og vasketøj) i tromlen. Har startet maskinen om et par gange, der er omdrejninger og den fortsætter nogle minutter som sædvanligt, før den igen melder E20.
Vil gerne prøve selv at løse det - men bliver måske nødt til at ringe efter hjælp :(
Mussii skrev den 06-12-2023 13:50:58

Hej alle!

Virker mærkeligt at det er umuligt at tømme et filter på afløbet, som jo kan stoppe til. Ligner den ikke har en sådan indgang i fronten 

Hej Mini Me,

Tak for dit svar.
Har været i kontakt med Electrolux, der også bare henviste til at booke en tekniker - uden at sætte sig yderlige ind i det.
Hvis det er noget man "må" så gad jeg virkelig bare godt selv kunne fixe/lære det ..
Det er da positiv hvis ikke jeg skal ud og finde en ny maskine, men kan nøjes med et par hundrede til en ny pumpe. Tak for info.

Annonce
Hej Mussii
går udefra at der ikke er reklamations ret på den mere?

Du kan sikkert selv åbne pumpen for at se om der er noget i den.
Sluk for strømmen til maskinen.
Tag bagepladen af maskinen og se om du så ikke kan se pumpen. det ser ud til at pumpen åbnes med 3 skruer.
prøv evt at søge på Google efter en video af at skifte pumpen. Så kan du nok gennemskue hvorledes det gøres eller tag nogle billeder og læg op her.

god fornøjelse.

ps. husk det kan ikke gå værre en at du skal have en ny maskine eller have en reparatør ud.

Hej begge,

Jeg har haft en reparatør ude og se på det.
Vi tippede maskine og kunne straks se at der var en rød ledning der var knækket af - det forklarer jo det meste. Han var også forundret over at der var noget filter - det var der altså ikke.

Det er svært at sige hvad der har fået ledningen til at knække - måske med alderen og centrifugering?

Ledning blev passet til og sat i - og så ville maskinen straks udtømme igen.
Nu er maskinen så begyndt at dryppe - det er formentligt blot en pakning der er mør. Det der jeg lige selv på :)
Hej Mussii

godt at du fandt årsagen :-)

mvh
mini me
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis