Hvordan kan vi forbedre varmen i vores gamle hus?

Hej alle!

Vi har et mindre hus på ca. 104 m2 (+59 m2 kælder) fra 1925 som gør det godt, synes jeg. Dog har det en del mangler. Én af dem mærker vi rigtig meget i denne tid - og det er husets varme eller mangel på samme. Huset blev i øvrigt hulmursisoleret i 2022. Her er et kort overblik:

Kælder
Vi har en god og tør kælder, som dog er rigtig kold om efteråret og vinteren. Der er en god varmepumpe dernede, så det kører egentlig fint nok der.

Stue etagen (se vedhæftede billede)
Her er der en entre, et køkken og en stue på omkring 25-30 m2.

• Entre: Ingen radiator eller anden varme, så der er rigtig koldt i disse måneder
  • Køkken: Ingen radiator eller anden varme, så her er der lige så koldt som i entreen
  • Stuen: I de koldeste tider kan vi nå op på 18-19 grader med to større radiatorer tændt på fuld knald (med dørene lukket til entre og køkken) - og op til 24 grader varmt, hvis vi har tændt brændeovnen. Hvis der ikke er tændt for varmen, så kommer vi ned på omkring de 16 grader.
1. sal
Her har vi tre soveværelser og et badeværelse. Soveværelserne er som sådan OK varmet op med radiator. Badeværelset er for det meste rimelig koldt. Der er en lille radiator derinde, som vi nogle gange bruger. Det kan vi egentlig godt leve med trods alt.

Hvad kan vi forbedre?
Vores største bekymring er stue etagen. Javel, hvis vi lukker dørene fra stuen ud til køkken og entre, så er varmen acceptabel i stuen, men kommer aldrig over 19 grader med radiatorene tændt på max. Tænder vi op for brændeovnen (det gør vi kun hver 2. dag cirka), så får vi en rigtig god varme op til 22-24 grader, men hvad så med den kolde og entre og det kolde køkken, hvor fugt/svamp har gode betingelser?

Har I nogle gode ideer? Eller hvilken slags fagmand bør vi ringe til?
Hej alle! Vi har et mindre hus på ca. 104 m2 (+59... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 13-10-2024 10:14:50

Din fagmand har desværre glemt at fortælle dig at når der installeres fast varmeinstallation, så skal hele Klimaskærmen i kælderen opfylde mindstekravet for isoleringsværdien jf. Bygningsreglementet. Så der kan ikke bare opsættes radiatorer eller varmepumper op👍 det mås man ikke. 🙃

Interessant.

Gælder det også hvis jeg 100% ejer huset og finansierer ændringen med mine 'lommepenge'?
Har du en paragraf?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 13-10-2024 12:47:33

Bygningskonstruktør skrev den 13-10-2024 10:14:50

Din fagmand har desværre glemt at fortælle dig at når der installeres fast varmeinstallation, så skal hele Klimaskærmen i kælderen opfylde mindstekravet for isoleringsværdien jf. Bygningsreglementet. Så der kan ikke bare opsættes radiatorer eller varmepumper op👍 det mås man ikke. 🙃

Interessant.

Gælder det også hvis jeg 100% ejer huset og finansierer ændringen med mine 'lommepenge'?
Har du en paragraf?

Ja det gælder også hvis du er ejer af huset 👍

Bygningsreglementets § 250, § 254 (3 og "Bygningsreglementets vejledning om energiforsyningsanlæg i tilknytning til bygninger" citat: "Betegnelsen ”fast installation” benyttes også i forbindelse med energikravene i bygningsreglementet. Her er der dog tale om faste varmeinstallationer, og betegnelsen går på om den konkrete varmeinstallationen udløser energikrav til bygningen"

"Eksempler på faste installationer er kedler, brændeovne, aftræk, solceller og varmepumper. Eksempler på installationer, som ikke er faste installationer er olieradiatorer, elektriske varmeblæsere, petroleumskaminer og biopejse dvs. typisk installationer, som tilsluttes strømforsyningen gennem en stikkontakt eller ved manuel tilførsel af en mindre mængde brændstof og som er uden aftræk til det fri."

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Har deraf erfaret at jeg står til adskillige år i hotel gitterly som hærdet  forbryder af værste klasse. 

Nogen adresser på arresthuse. Gerne med god udsigt  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Har selv et gammelt hus, og den krævede også en del energi da vi købte den. Nu har jeg reduceret energibehovet dramatisk.
En af tingene jeg gjorde, var at gå rundt i huset med et stearinlys på steder, hvor jeg havde mistanke om træk når det blæser. Simpel teknik og meget god illustration på hvor man kan forbedre huset.
@Bygningskonstruktør
Jeg kan ikke se nogen links i din tilbagemelding, medmindre du mener para-numrene er en slags links.
Send lige et link eller to så jeg ved vi kommunikerer om det samme.

Opdatering.
Har vist fundet paragrafferne på ​retsinformation.dk​​​

§250 siger: Bygninger skal projekteres, udføres, ombygges og vedligeholdes, så unødvendigt energiforbrug til opvarmning, varmt vand, køling, ventilation og belysning undgås, under hensyn til bygningernes anvendelse og omfang af byggearbejdet.

§254 siger: For følgende rum eller bygninger gælder:
1) Bygningsdele, som omgrænser rum, der får tilført spildvarme, f.eks. kedelcentraler og bagerier, skal isoleres svarende til anvendelsen.
2) Bygningsdele, som omgrænser rum, der ikke eller kun kortvarigt opvarmes til over 5 °C, skal isoleres svarende til anvendelsen.
3) Uopvarmede bygninger eller bygninger opvarmet til under 5 °C skal ikke overholde krav til varmeisolering.

Kan du være rar at uddybe hvordan det påvirker trådstarters oplæg?

Annonce
JohnLarsen skrev den 13-10-2024 18:57:51

@Bygningskonstruktør
Jeg kan ikke se nogen links i din tilbagemelding, medmindre du mener para-numrene er en slags links.

250: 

https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/11/Krav/250#da7addfd-61d0-4d30-96af-1e19ec44401a

254: 
https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/11/Krav/251_256#c37b1986-5e69-48e0-9cf1-1ba268fdad58

Bygningsreglementets vejledning om energiforsyningsanlæg i tilknytning til bygninger:
https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/12/Vejledninger/Generel_vejledning/Forord#851a8d21-7846-47da-acdf-316e0444f310

257:
https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/12/Vejledninger/Generel_vejledning/Forord#851a8d21-7846-47da-acdf-316e0444f310

Overstående er også præciseret i de ændre bygningsreglement 2010 og 2015.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

JohnLarsen skrev den 13-10-2024 18:57:51

@Bygningskonstruktør

Opdatering.
Har vist fundet paragrafferne på retsinformation.dk

§250 siger: Bygninger skal projekteres, udføres, ombygges og vedligeholdes, så unødvendigt energiforbrug til opvarmning, varmt vand, køling, ventilation og belysning undgås, under hensyn til bygningernes anvendelse og omfang af byggearbejdet.

§254 siger: For følgende rum eller bygninger gælder:
1) Bygningsdele, som omgrænser rum, der får tilført spildvarme, f.eks. kedelcentraler og bagerier, skal isoleres svarende til anvendelsen.
2) Bygningsdele, som omgrænser rum, der ikke eller kun kortvarigt opvarmes til over 5 °C, skal isoleres svarende til anvendelsen.
3) Uopvarmede bygninger eller bygninger opvarmet til under 5 °C skal ikke overholde krav til varmeisolering.

Kan du være rar at uddybe hvordan det påvirker trådstarters oplæg?

Det kan jeg da sagtens fortælle dig.

Trådstarter har skrevet en opdatering d. 13-10-2024 07:19 om at han er blevet anbefalet radiatorer i gulvet og at det lyder lige til og spørger forum om man tænker det har god effekt.

Jeg minder trådstarter om at ved installation af fast varmeinstallationer skal der gøres flere tiltag jf. Bygningsreglementet. Og at fagmanden i sin anbefaling har glemt at informere om de yderligere tiltag, når der er uopvarmet rum der ændres til opvarmet 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

@bygningskonstruktør
Tak for uddybninger og links.
Jeg vil overveje at læse det når jeg har bedre tid.

"Loftisoleringen skulle være ok. Ved du hvor meget der er?"

Jeg mener, at han nævnte 400 mm.

"Hov forresten, hvor varme er dine radiatorer, ved røret der går ind i dem?"

Radiatorene er meget varme - nok lige så varme som selve røret, der går ind i radiatoren.

Jeg tænker umiddelbart, at det næste skridt må være at tjekke hvor kulden kommer fra - eller hvor varmen forsvinder hen. Er det bare om at gå rundt i huset med et stearinlys, som Dolly2000 foreslår?
Ok. 
Stearinlys vil påvise træk, eller evt. Kuldenedfald, hvis det er grelt..

Smid lige fotos ind af kælderen, gerne lofterne, så kan vi hjælpe med at vurdere om det er enkelt at isolere mod loftet..

Hvad er langtidaplanerne med huset? Er det der I skal bo i lang tid? Og hvor meget vil I investere i varmeproblemet? Og naturligvis.. vil i lave det selv, eller købe håndværkere til det?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis