Isolering ved etageaadskillelse og skunk

Har et hus fra 1972 i 3 plan, og er ved at etablere gulvvarme i stueplan.
I samme forbindelse har jeg fjernet gulvet og loftbeklædningen for at uskifte isoleringen her, med noget nyt og samtidig gerne et tykkere lag, hertil har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med svaret på.
1. Der ligger i dag kun 100mm glasuld, men bjælkerne er 200mm i høje.
Er der noget i vejen for at fylde hele mellemrummet op med isolering, så jeg kommer op på 200mm?

2. Der er monteret alukraft uden på forskallingen (som dampspærer) men der skal vel ikke værer en dampspærer mellem en indvendige etageadskillelse? 

3. Ved ydermuren møder loftet skunken ovenpå, hvordan skal dampspæren placeres her, i forhold til det isolerende lag i loftet, jeg har vedhæftet et billede hvor den røde streg illustrere der hvor jeg vil mene den bør gå, men jeg er ikke sikker på om det er korrekt?   
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) du kan godt fylde det op men brandkrav er opfyldt ved 100mm,  hvis der ikke er forskalling til loftbeklædning skal isolering være fastholdt med glødefri ståltråd per 300mm.

2) nej, alukraft bør du fjerne, der skal ikke være dampspærre i etageadskillelse mm det er vådrum.

3) din placering på den varme side er rigtig. Husk at der skal være en vindspærre yderst mod taget, det kan du lave med en hård batt som du skummer fast mod spæret med pu-skum. I skunkvæggen ovenpå er det også godt at lave dampspærren først og så sætte 50mm forskalling/lægter udenpå så dampspærren ikke ligger umiddelbart bag din vægbeklædning, på denne måde har du et hulrum til at føre kabler og rør rundt på etagen uden at dampspærren bliver brudt ved hver eneste stikkontakt etc. De 50mm hulrum kan udfyldes med isolering uden at det konflikter med dampspærrens placering når der er mindst 100mm isolering på ydersiden af denne (reglen om 1/3).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis