Loftventilator badeværelse og gulvvarme

Hej LDS,
I fredags overtog vi nøglerne til vores første bolig. Der lagde vi blandt andet mærke til, at loftventilatoren på badeværelset ikke fungere. Den har særskilt kontakt, med rød LED når strømmen er slået til, så den er ikke fugtstyret. Nogen gange kører ventilatoren ikke og de gange den tænder, der kører den i 2-3 sekunder - og stopper så.

Jeg kan ikke vedhæfte video desværre. Det røde LED på kontakten forbliver tændt, også selvom motoren ikke går i gang. I hvert fald et forhold jeg har givet videre til vores købsrådgiver.


GULVVARME
Ligeledes så har jeg vedhæftet et foto af termostaten til håndklædestativet med varme, og denne er ikke forbundet til gulvvarmen. Jeg kan simpelthen ikke finde termostaten nogen steder - hverken mægler eller gamle ejer vidste det heller. Jeg har kigget over alle tænkelige steder. Endda været nede i det smalle dæksel i bryggers, hvor varmevekslerne sidder og rørene til badeværelset løber op. Intet held. Gulvvarmen kører bare konstant på jævnt varme, men det er også rart at have muligheden for at justere denne eller slukke helt.

En lang smøre omkring badeværelset.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tidligere var fjernvarme mange steder afregnet udlukkende efter kubikmeter fjernvarmevand. Den gang var der mange der lod hele husets returvand løbe gennem gulvet i badeværelset. Det var gratis varme, da det ikke øgende forbruget af fjernvarmevand, men blot gav en bedre afkøling.

Ulempen var at temperaturen ikke kunne reguleres. Men da returvandet nok er 25-35 grader varmt, virker det næsten som moderne gulvvarme.

GodeVen skrev den 04-12-2023 11:24:42

Tidligere var fjernvarme mange steder afregnet udlukkende efter kubikmeter fjernvarmevand. Den gang var der mange der lod hele husets returvand løbe gennem gulvet i badeværelset. Det var gratis varme, da det ikke øgende forbruget af fjernvarmevand, men blot gav en bedre afkøling.

Ulempen var at temperaturen ikke kunne reguleres. Men da returvandet nok er 25-35 grader varmt, virker det næsten som moderne gulvvarme.

 Det giver meget god mening med det du siger. Vi har nemlig fjernvarme i huset og det er bygget i 66’. Så det vil egentlig sige, at vi har ‘gratis’ gulvvarme i returvandet - og som ingen yderligere bekostning har. Det lyder da meget fornuftigt!

Det har I nok ikke mere. Hvis dit alias fortæller noget om hvilken by du bor i, er reglerne ændret.

Du betaler både ud fra den mængde energi du bruger (inklusive badeværelse) og hvor mange kubikmeter du bruger. Det første (Energibidrag) er det største beløb, mens at forbruget i kubikmeter (Transportbidrag), er relativt lille. Du betaler altså for varmen i dit badeværelse, blot lidt mindre end med et andet afregningssystem.

https://www.fjernvarmefyn.dk/priser/overblik/saadan-er-din-regning-sammensat/

Her er en bedre afkøling altid en økonomisk fordel. Andre energiselskaber opkræver en straf, hvis man ikke afkøler nok. Der sker ikke her.

VKV_ODE skrev den 04-12-2023 11:51:54

GodeVen skrev den 04-12-2023 11:24:42

Tidligere var fjernvarme mange steder afregnet udlukkende efter kubikmeter fjernvarmevand.

 Det giver meget god mening med det du siger. Vi har nemlig fjernvarme i huset og det er bygget i 66’. Så det vil egentlig sige, at vi har ‘gratis’ gulvvarme i returvandet - og som ingen yderligere bekostning har. Det lyder da meget fornuftigt!

Man afregnes i dag efter forbrugt energi og ikke udelukkende efter volumen, så det er ikke 'gratis' længere.

Ved os selv var konceptet lavet sådan at returvandet blev brugt til at helårsopvarme en swimmingpool hvilket ville være voldsomt dyrt i dag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis